Wat de jaren ’60, ’70 en ’80 waren voor West-Europa, dat waren de jaren ’90 voor Oost-Europa. Een groeiende en bloeiende economie zorgde ervoor dat ook op mediavlak tal van initiatieven groeiden en bloeiden. Soms zelfs over die economie. Zoals Expert magazine (of Ekspert magazine, kiest u zelf maar).
Dit Russisch weekblad groeide in korte tijd uit tot een succes dankzij een combinatie van Knack- en Trends-content. Enerzijds behandelt het binnen- en buitenlandse economische topics, anderzijds tackelt het politiek, wetenschap, technologie, kunst en cultuur.
En dat doet het met commercieel succes. Tegenover een oplage van zo’n 90.000 exemplaren staat een lezersbereik van zo’n 350.000 Russen. Voldoende om enerzijds lokale edities van het blad te lanceren (in Sint-Petersburg, maar ook in Rostov, Samara of Kazan), maar om anderzijds een tweede weekblad – Russkiy Reporter – te lanceren, net als een business tv-zender (de Russische Kanaal Z, zeg maar).
Ook de stap naar internet zette Expert magazine snel. Al zien we daar vooral een traditionele aanpak, met een website (met webshop), een pdf-versie van het magazine en aanwezigheid op sociale media als Twitter, Google+ en… Vk.com, het Russische Facebook.
De enige vraag die we ons natuurlijk kunnen stellen, is in hoeverre Expert magazine de mogelijkheid heeft om objectief te berichtgeven. Zeker als u weet dat de man achter het Expert Group een Russisch aluminiummagnaat is… al heeft hij slechts een minderheid van de aandelen. De meerderheid is in handen van de journalisten die het magazine in 1995 startten.
Laat u inspireren door onze Magazines in de Kijker: