Hoe verwerk je je merk op een mooie manier in een magazinecover? En past dit best in een marketingsamenwerking met de titel in kwestie? Vijf voorbeelden – Made in Belgium – die aangeven wat kan. Van eerder subtiel tot state-of-the-art.
- Klein, maar fijn
Een neusstrip van Hansaplast als sample op de cover. Dat is slechts een vertrekpunt, moeten ze bij Télé Moustique (nu Moustique) gedacht hebben. Ook Marilyn Monroe kreeg er namelijk eentje op het gezicht gefotoshopt. Met een covertitel die een mooie link legde tussen zangeres-actrice en de sample bij het blad.
- Cover wrap
Een magazine ingepakt in een vier pagina’s tellende advertentie. Het gebeurt geregeld dat een adverteerder voor een cover wrap kiest. Visibiliteit gegarandeerd. Hier een voorbeeld van ING en Trends-Tendances
- Product meegeleverd op de cover
Een sample van een product op de cover is één, een volledig product is toch nog iets anders. Goed Gevoel speelde het al enkele keren klaar. De ene keer met een doosje Canderel, een andere keer met een volledige tube zonnecrème van Rituals. Het betrof een marketingactie waarbij lezeressen het product konden aanschaffen voor een kleine meerprijs. De actie was ook echt verwerkt in het magazine.
- Handig in het donker
Carlsberg zorgde ooit voor een zeer opmerkelijke cover samen met Humo. Hij kon namelijk licht geven. Dan verscheen de boodschap ‘Kom dichter, ik heb een voorstel dat je niet kan weigeren’. Die bracht de lezer tot bij de advertentie voor Carlsberg.
- Het toppunt van creativiteit
Humo heeft er een traditie van gemaakt op geregelde tijdstippen met een wereldprimeur op de cover uit te pakken, vaak in samenwerking met een adverteerder. Naast de lichtgevende cover (zie hierboven) zijn de plantbare cover samen met Lampiris en de Durex cover op de ‘Jongeren en Seks’-editie, allicht de meest opmerkelijke. Wie de Humo/Lampiris-cover plantte, kreeg na een paar weken een mooi bloemenperkje in ruil. Wie het Durex-condoom benutte, kreeg juist een minder vruchtbaar resultaat.
Ontdek hier hoe mediabureaus en adverteerders over adverteren op de cover denken
Graag meer creatieve mogelijkheden – o.a. op de cover – ontdekken?
Porsche hologram
Een creatieve zomer voor magazine-advertenties
Inserts en samples: voor elk wat wils
NFC tags en Augmented Reality: what’s in it for you?
Creative formats: Marie Claire’s branded covers
Kleuren die raken: spectaculaire advertenties voor Samsung