Surf naar

WeMedia

5 redenen om optimistisch te zijn over media

thumbs upAan het eind van ieder jaar kijken we graag terug op wat geweest is en laten we ons met evenveel genoegen verleiden tot allerlei voorspellingen. Om dit in vele opzichten bewogen jaar af te sluiten, kiezen wij bij Magazine Media voor het laatste. En dat doen we met een positieve noot, want optimisme en hoop hebben allerlei mooie, gezonde effecten op ons welzijn en op de economie*.

Media en mediabedrijven hebben een mooie toekomst voor zich. Tijdens de laatste maanden van 2015 spraken nogal wat experts zich positief uit over de komende jaren. Wanneer we de argumenten bundelen, komen we tot vijf goede redenen om optimistisch te zijn over media:

Content bouwt communities
Een van de beste voorbeelden van een communitybouwer wereldwijd is National Geographic. Zij hebben een ‘community-first’ aanpak tot de hoeksteen van hun mediastrategie gemaakt. Met exclusieve, diepgravende content rond de emoties, passies en persoonlijke interesses van de leden, bouwen zij een loyaliteit die de kostenafweging overstijgt. De leden van deze NG-gemeenschap zijn bereid om meer te besteden aan en bij het merk, omdat ze voelen dat ze als lid gekoesterd en bediend worden.

Alles wat NG doet is daar dan ook op gericht, dwars door alle kanalen en platforms heen. Ze hanteren consequent vijf journalistieke principes: maak een verschil, doe wat anderen niet kunnen, maak deel uit van de conversatie, handel snel, weet wie je bent.

National Geographic levert content ‘real time’, frequent, lokaal en visueel. Met 75 edities van het magazine, met meer dan 60 miljoen lezers in de lokale taal, met 55 internationale producten in 35 talen en met een sterke social media-inzet, kun je met bijna 100 miljoen fans wel spreken van een wereldwijde community.

Cultuur is de motor van innovatiessparen-voor-educatie-bij-implacom
Peter Kreisky is een vooraanstaande media-beïnvloeder en strateeg. Zijn onderzoek laat zien dat bedrijfscultuur de belangrijkste voorwaarde is om innovatief en open-minded te zijn. En dat is noodzakelijk om geweldige producten te kunnen bedenken. Het management van mediabedrijven zou zich sterk moeten toeleggen op personeel en cultuur om de huidige omwenteling van de sector aan te kunnen. Dat betekent aandacht voor interne communicatie, delen van informatie en een cultuur van vertrouwen, waarbij mislukkingen en fouten als opportuniteit worden gezien.

Educatie is een fantastische extensie
Van content kun je iets leren. Daarom is het interessant voor uitgevers om het pad van de educatie op te gaan, bijvoorbeeld door gidsen, cursussen en instructievideo’s te maken. Dit zijn producten met een zelfstandig bestaan (en geldstroom) naast magazines en websites. Een mooi voorbeeld hiervan in België is La Maison Victor, dat naast patronen en werkbeschrijvingen via het magazine ook de instructievideo’s via de website verkoopt. In het buitenland vinden we ook voorbeelden hiervan bij receptenwebsites zoals Allrecipes.

Elke nuttige content kan op deze manier in een verdienmodel gestoken worden door redactionele databases naar nieuwe formaten te migreren, gedreven door een ‘video-first’ educatiestrategie. In combinatie met slim ontworpen mobiele apps of websites ontstaat er een aantrekkelijk platform dat hergebruik van heel wat redactionele bronnen mogelijk maakt.

Data staat voor onschatbare waarde
Content op zich heeft in veel gevallen geen echte waarde. Maar de acties waartoe deze leidt en de data die ermee geoogst kunnen worden des te meer. Het beste nieuws, de grootste big datareceptendatabase en de beste productrecensies krijgen pas economische waarde wanneer zij data en acties opleveren die meetbaar zijn en kunnen worden geoptimaliseerd en te gelde gemaakt.

Niches zijn steeds attractiever geworden
Niches zijn een trend. Het is veel interessanter om de nummer 1 te zijn in een niche, dan een van de velen in een massa-onderwerp. Waarom? Omdat niches constant groei opleveren, zeggen ook Gruner+Jahr en F+W, beiden mediabedrijven van formaat die steeds meer nichetitels op de markt brengen. Dat gaat van jagen, koken tot doe-het-zelven en handenarbeid. En er zijn nog vele niches onontgonnen, niches die bovendien jarenlange winst beloven. De groei van (digitale) niches leidt regelmatig ook tot een grotere oplages van de basistitel in print, wat weer ruimte kan bieden aan nieuwe niches. Een productieve vicieuze cirkel dus.

Hoewel dit een interessante strategie is, is het veel lastiger om een succesvolle niche in kleine landen en taalgebieden te zijn. Zeker in print. Een niche in Duitsland, Frankrijk of Engeland is uiteraard vele malen groter dan in België of Nederland. Maar landsgrenzen gelden niet in de digitale wereld en de kosten liggen veel lager en dat biedt ook kleinere taalgebieden grote mogelijkheden.

 

*Bron: The World Book of Hope, Lannoo

Bron: FIPP

 

Print Friendly, PDF & Email