Surf naar

WeMedia

‘Going mobile’: 30% Belgisch internetverkeer niet via PC

De september nieuwsbrief van Mediabureau Space is volledig gewijd aan ‘going mobile’ en wat dat voor adverteerders betekent. Uit de CIM internetstudie blijkt dat internetgebruik ook  in Belgie inmiddels 30% niet via de PC plaatsvindt. Deze razendsnelle evolutie is voor adverteerders èn media van het hoogste belang.

“In zeven maanden tijd is het computergebruik er met bijna vier punten op achteruitgegaan, van 72,5 % volume-aandeel in januari naar 68,6 % in juli 2015 (nationale gegevens). De evolutie is het meest ingrijpend in het Zuiden.

Het internet ‘buiten pc’ verspreidt zich in de gebruiksmodi. En daar komt niet meteen een einde aan: GfK wijst op een terugloop van de tabletverkoop in België, maar over heel 2015 7 zouden in België 3 miljoen smartphones over de toonbank moeten gaan, waarvan vele met grotere schermen. ‘Niet pc’ dreigt op het vlak van internettoegang niet meteen de dienst uit te maken, maar verovert wel een significant aandeel.

70 % van het internetraadplegingsvolume via pc, dat geldt voor het geheel van de internetconsumptie van Belgische sites. De situatie kan echter verschillen van de ene categorie tot de andere. Zo scoren sportsites en de categorie ‘culture & entertainment’ merkelijk lager: respectievelijk 62 en 67 %. Sport blijkt trouwens bijzonder verslavend te zijn, met een kwart van het raadplegingsvolume dat door smartphones opgeëist wordt.”

Volume shares & content categories internet - Space newsletter

Meer lezen? Bekijk de Space nieuwsbrief hier

Print Friendly, PDF & Email