Adverteerders springen creatief om met advertenties (vervolg)

French Ministry ad

Printadvertenties zijn niet meer dan een pagina gevuld met een sprekend beeld en straffe copy? Vergeet het. Opnieuw 9 adverteerders die verrassend creatief uit de hoek kwamen.

Lees ook: John Wilpers, Innovatie in Media: “Juist nu moeten bedrijven investeren in vergroening!”

Nivea For Men

Wist u dat gezichtsverzorging bij mannen nog steeds een taboe is? Een man die ‘crèmekes’ smeert wordt al eens scheef bekeken. En dat klaagt Nivea aan met haar printadvertentie. Want ook mannen hebben zorgen en zorgen veroorzaken fronsrimpels. En hoe kan een merk dat nu beter illustreren dan met precies die zaken waar mannen zich zorgen over maken? De advertentie toont gefronste wenkbrauwen onder grijs wordend haar. Kinderen die zotte toeren uithalen zonder toezicht, de bouw van een huis en een auto die kaduuk is gereden, situeren zich te midden van de rimpels. Onder de slogan ‘Because life makes wrinkles’ spoort Nivea mannen aan om ook aan hun eigen gezichtsverzorging te denken zodat ze er op hun 60ste, nog 50 zouden uitzien.

Nivea for men ad - child Nivea for Men ad Nivea for men ad - car

Colgate Floss

Kent u dat vervelende gevoel van een zaadje van een aardbei of kiwi dat vast zit in uw achterste kies? U kan er zoveel aan prutsen met uw tong als u wilt, maar dat irritante zaadje zal zelf wel beslissen wanneer het toegeeft. Met deze alledaagse ergernis ging marketing agency Y&R (Young & Rubicam) op een heel minimalistische manier aan de slag om de flosdraad van Colgate te promoten. Ze recreëerden het beeld van een halve kiwi en haar zaadjes. Maar die lagen naast de kiwi in plaats van erin. Volledig weggeflost met de flosdraad van Colgate.

Colgate Floss ad

WWF

Een printadvertentie kan ook inspelen op de emoties van mensen. Precies daarop wou WWF een beroep doen. Deze organisatie zet zich al jaren in voor het beschermen van bedreigde diersoorten en één van de grootste bedreigingen is de verwoestijning van de leefomgeving. Ongeveer 1.000 diersoorten verdwijnen jaarlijks door woestijnvorming. Daarom koos WWF voor het pakkende beeld van een olifant die langzaamaan afbrokkelt en ineenstort in een hoopje zand. Veel meer is er niet nodig om mensen te bewegen tot steun, toch?

WWF ad - disappearing elephant

Hey Girls VK

Over de hele wereld zorgt armoede ervoor dat meisjes en vrouwen geen toegang hebben tot de juiste hygiënische middelen tijdens hun menstruatie. In het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage op 10% van de meisjes. Daarom ontwikkelde het bedrijf Hey Girls VK een uitknipadvertentie in de vorm van een maandverband dat verscheen in kranten en magazines. Niet enkel een pakkend verhaal over meisjes die beroep moeten doen op simpel toiletpapier, sokken of zelfs kranten tijdens hun menstruatie, maar ook een stevige call-to-action. Voor elke doos maandverband die verkocht wordt, geeft het bedrijf een doos aan meisjes en vrouwen in armoede.

How to make a DIY sanitary pad

Absolut Vodka

Niet alleen een advertentie met impact, maar ook een slimme marketingstrategie zaten achter de VK campagne van het Zweedse merk Absolut. Het Verenigd Koninkrijk vierde de 50ste verjaardag van de niet-strafbaarstelling van homoseksualiteit. De advertentie, die twee kussende mannen afbeeldt met een wodkafles in de kleuren van de LGBTQ+ gemeenschap over de lippen en de boodschap ‘kiss with pride’, was één van de advertenties in de ‘Equal Love’ campagne van het merk. (lees ook: Gender: moedige marketeers oogsten meer succes) Met deze advertentie wou het merk andere landen aanzetten om het goede voorbeeld te volgen, maar wou het ook een stapje voorkrijgen op zijn Russische concurrenten. Want wodka linkt men meestal aan Rusland en helaas kunnen we Rusland niet echt linken aan bescherming van de rechten van de LGBTQ+ gemeenschap.

Absolut Vodka ad - LHTBI+

Volkswagen

U denkt dat er een grens is aan de creativiteit van print-advertentie? Dan denkt u beter twee maal na. Want met de advertentie voor de Night Vision feature van de Touareg, bewijst Volkswagen hoe krachtig print kan zijn. Rest nog de vraag hoe Volkswagen dat zo succesvol wist te brengen. Het antwoord is simpel: met een verhaal. Want print is nog steeds hét format als het gaat om storytelling. Een jong hertje wilt in het holst van de nacht de weg oversteken maar plots verschijnen er verblindende lichten en hoort het hert banden slippen… en het hert is niet meer. Door gebruik te maken van ‘glow in the dark’ technologie veranderde Volkswagen de hele toon van het verhaal. Dit is namelijk een advertentie die u best in het donker leest. Verblindende lichten en slippende banden… maar een auto die tot stilstand komt net voor het jonge hert. En dat met dank aan Touareg Night Vision.

Nord DDB and VW ad for Touareg Nightvision

Clas Ohlson

De Zweedse keten Clas Ohlson, die gereedschappen en doe-het-zelf-materialen verkoopt, verwerkte zaadjes in een magazinepagina. Lezers planten de pagina en enkele weken later genieten ze van een mooi bloemenperkje in de tuin. Zo trekt Clas Ohlson de aandacht voor hun materialen en geeft het bedrijf een milieuvriendelijke twist aan het papier waarop de advertentie gedrukt is. Wisten zij veel dat onze eigenste HUMO, in samenwerking met Lampiris, dit al enkele jaren eerder had gedaan met de cover van hun magazine… (lees er hier meer over).

Clas Ohlson ad: this ad will grow on you

Liberty Mutual

Een sterk staaltje neuromarketing zat verwerkt in de print-advertentie die Goodby Silverstein & Partners creëerde voor de Amerikaanse verzekeraar Liberty Mutual. Een advertentie met een geurtje aan… de geur van een nieuwe auto. (lees hier meer over geur-marketing) Op die manier wou de verzekeraar de link leggen tussen zichzelf en het moment dat iemand een nieuwe auto koopt. Geur is namelijk nauw verbonden met het geheugen. Zo worden toekomstige auto-eigenaars getriggerd om hun verzekering bij Liberty Mutual af te sluiten. Best sluw als u het ons vraagt…

Liberty Mutual scented ad

Frans Ministerie van Gezondheid

Ook pakkende vergelijkingen doen het goed in printadvertenties. Exact de manier waarop het Franse Ministerie van Gezondheid aan de slag ging. Frankrijk kampt namelijk, net zoals veel andere landen, met een groot aantal burgers die lijden aan obesitas. In een poging om obesitas, dat vaak al op jonge leeftijd opduikt, te vermijden, ontwikkelde het Ministerie van Gezondheid een advertentie van een ijsje. Ziet u voor u hoe de bol ijs die op het horentje ligt vol rimpels zit en langzaam afdruipt naar beneden? Wel, het Franse Ministerie zag hierin de vergelijking met een dikke buik die over de rand hangt te zwabberen. Onze zin in een ijsje is in elk geval meteen weg…

French

Benieuwd naar onze eerdere artikels waarin we creatieve magazinecampagnes bundelen?