An Brouckmans: “Tv heeft radio niet vervangen. Waarom zouden magazines dan verdwijnen?”

An portret rode trui staand

Ze zijn het uithangbord van hun hun blad, bekijken het steevast met een 360°-blik en hebben een duidelijke mening over het magazinelandschap. De hoofdredacteur is de draaischijf van een magazine. Wij polsen naar hun visie. Deze keer doen we dat bij An Brouckmans, hoofdredactrice van Feeling en Gael (Roularta).

Lees ook: How important are local media in today’s media landscape?

“Ik zie het maken van het blad als kokkerellen”, vertelt An Brouckmans waarom ze al enkele decennia de rol van hoofdredactrice op zich neemt. “Je hebt een aantal ingrediënten ter beschikking en daarmee probeer je de ideale mix te maken. Zelf heb ik al jaren het geluk dat ik daarbij de mooiste dingen van het leven voor m’n neus zie passeren. Lifestyle, maar ook stevigere onderwerpen als relaties en filosofie zijn mijn persoonlijke interesses. Ik waan me elke dag in een speeltuin. Een speeltuin die er bovendien elke dag anders uitziet.”

Sterke uitgeverijen en goed opgeleide journalisten

Het is die drive die ervoor zorgt dat Feeling en Gael het stelselmatig beter doen dan de markt, maar daarover straks meer. An Brouckmans is immers zeer positief over de hele magazinemarkt an sich. “Er is nog nooit een kanaal verdwenen”, zegt ze stellig. “Radio is niet verdwenen toen tv kwam. De kranten zijn niet verdwenen toen internet kwam. Dat nogal wat influencers tegenwoordig sterk inzetten op een boek, vind ik het mooiste voorbeeld van de kracht van papier.”

Indien papier niet bestond, zou het uitgevonden moeten worden, vindt de hoofdredactrice. Het feit dat een magazine een begin en een einde heeft, dat je het overal kan lezen en dat je in een ontspannen modus bent, zijn volgens haar niet te evenaren.

Ook de situatie in België ziet ze als gunstig. An Brouckmans: “We hebben een traditie van sterke uitgeverijen én we hebben goed opgeleide journalisten.” Neem daar nog het belang van betrouwbare bronnen bij als gevolg van de golf aan fake news en het is duidelijk dat magazines kunnen gebruikmaken van een momentum. Dat lijkt ook te gebeuren voor Feeling en Gael…

+8% in 2020

Sinds 2013 is An Brouckmans hoofdredactrice van de vrouwenlifestylebladen van Roularta. Haar track record is echter nog heel wat indrukwekkender: sinds begin jaren ’90 vervulde ze tal van hoofdredactierollen, telkens bij vrouwenbladen. Te beginnen bij… Feeling. Haar huidige rol is dus een terugkeer naar waar het (als hoofdredactrice) allemaal begon.

In de 8 jaar dat ze de bladen (opnieuw) onder haar hoede heeft, zorgde ze voor een dynamiek die vooral Feeling groei opleverde. “Dankzij corona en het feit dat er meer werd gelezen, ging de verkoop van Feeling er vorig jaar met 8% op vooruit”, klinkt het bij An Brouckmans. “Gael bleef stabiel en deed het daarmee beter dan de markt. Dit jaar heeft Feeling zijn voorsprong kunnen behouden. We zijn bij meer mensen in de huiskamer terechtgekomen en die mensen blijven naar Feeling grijpen, waar ik heel blij om ben. Gael kent dit jaar een kleine achteruitgang, maar doet het opnieuw beter dan de markttrend.”

De mix, de cover en marketing

Zo zijn de bladen een toonbeeld van stabiliteit in een landschap dat onder druk staat. Volgens An Brouckmans zijn daar drie belangrijke redenen voor: “Allereerst is er de mix. Wij zorgen inhoudelijk voor heel wat interessante verhalen, zowel lifestyle als meer human interest. Dankzij een ijzersterke planning willen we elke maand een onweerstaanbaar aanbod hebben. Daarnaast is er de coverpolitiek. Wij koppelen een impactvol beeld aan een straffe A-kop en sterke B-koppen. Tot slot is er de samenwerking tussen redactie en marketing. We zetten geregeld acties op met partners, waardoor je voor een meerprijs producten bij het blad koopt die echt bij ons DNA passen. Het zijn deze drie elementen die onze lezers elke maand opnieuw over de streep trekken.”

Nog steeds twee derde van die lezers koopt het blad in losse verkoop, al zit het aantal abonnees de jongste jaren in stijgende lijn, te danken aan de sterke abonneefocus van Roularta.

Footprint vergroot

De jongste jaren werden zowel Feeling als Gael meer en meer merken, terug te vinden op verschillende dragers. Online vormt daarbij een belangrijke pijler. Zo telt het online team al vijf medewerkers en kunnen lezers achter een datawall extra content vinden. “Vergeet in dit kader ook de ‘Mijn Magazines’-app van Roularta niet”, voegt An Brouckmans toe. “Wie een abonnement heeft op een van de bladen van de groep, krijgt toegang tot de content van de andere bladen.”

Met eerder kleinschalige events en het extra blad Feeling Gold, dat recent werd herdoopt tot Feeling City, Feeling Home en Feeling Kust, vergroot Feeling stelselmatig zijn footprint. Sporadisch vinden de events ook in het zuiden van het land plaats. Het zijn stuk voor stuk bouwstenen van de merken Feeling en Gael…

An Brouckmans
An Brouckmans, hoofdredactrice van Feeling en Gael (Roularta)

Ontdek ook de opinies van