Surf naar

WeMedia

Art Director’s Words: Christelle Lucats

Een Art Director is cruciaal bij het tot stand komen van een magazine. Toch staat hij vaak in de schaduw van een hoofdredacteur. Daar wil Magazinemedia.be iets aan doen. We geven de Art Directors uit ons land een gezicht en vragen ze naar hun mening. Deze week: Christelle Lucats, Art Director bij de Persgroep Publishing.

Wat is op dit moment uw lievelingsmagazine en waarom?CoverGlamour

Glamour. Ik kijk er gewoon graag in omdat de lay-out vol leuke details zit. Het is dus meer vanuit mijn vak dat ik hiervoor kies en minder vanuit de inhoud. Sowieso is het heel moeilijk geworden om een magazine in te kijken door de lay-out heen. Dat gaat bijna niet meer.

Welke magazinepagina, -rubriek of -cover is de mooiste ooit gemaakt en waarom?

De honderdste Linda in Nederland. 100 vrouwen op de cover samenbrengen. Ik vond dit een superidee. Waarom? Het idee was erg origineel. Ik vond het pakkend, als vrouw kon ik dit niet laten liggen. Het past perfect binnen het DNA van het magazine. En het was prachtig uitgevoerd.

Wat is uw geheime lay-out truuk?

Vertrekken vanuit het verhaal. Dus eerst goed lezen en begrijpen wat de boodschap moet zijn. Dan denk ik na over hoe ik de boodschap het best kan brengen: met welk gevoel wil ik dit verhaal ondersteunen, vertellen? Vanuit dat gevoel kies ik het beeld, lettertype, lettergrootte en kleurenpalet. Als je andersom werkt en volledig vrij vanuit een grafisch ontwerp vertrekt, heb je geen richtlijnen en dus ook geen remmingen. Je kan nog alle kanten uit. Dus ook de verkeerde. Je loopt het risico dat je wel een mooi plaatje maakt, maar dat de boodschap of het verhaal er totaal niet uitkomt.

Wat is voor het blad waarvoor u werkt de ideale verhouding tussen tekst en beeld op een spread?

Ik was overkoepelend art director over verschillende titels, dus dat varieerde. Laat ons zeggen dat de witruimte die je hanteert in balans is met de sérieux, stijl of drukte die je wil uitstralen. Wil je een familieblad op de markt zetten waarbij je vooral wil benadrukken dat je veel brengt en bovendien voor weinig geld, dan moet je dat ook zo maken. Hier ga je niet veel witruimte hanteren, want dat maakt het blad leger, minder druk en afstandelijker. Wil je het andere uiterste, dan ga je heel veel witruimte gebruiken. Meestal oogt dat chiquer, afstandelijker en krijg je meer sérieux.

” Art direction voor digital verschilt in niets van print” : akkoord of niet akkoord?

Dat vind ik niet helemaal waar. Al moet ik toegeven dat ik hiervan uitging tot vorig jaar. Tot ik mijn eigen lees- en surfgedrag wat meer ging analyseren. Nu ben ik van mening dat mensen anders lezen op het net. Het moet sneller en je verwacht dat er interactie is. Wat maakt dat koude, lege vormgeving online totaal anders overkomt dan in print. Ook de beeldkeuze, lettertypes en kleurkeuze zijn hier anders. Er gelden andere normen.

” Een lay-out moet uniform zijn in heel het magazine” : akkoord of niet akkoord?

Je moet binnen de huisstijl blijven, ja. Maar je moet creatief kunnen zijn, je moet kunnen uitpakken om de aandacht te trekken. Zinnetjes zoals ‘dat doen wij nooit’ zul je mij nooit horen zeggen. Er is altijd ruimte voor een eerste keer, nieuwe dingen. Wat niet betekent dat alles zomaar werkt binnen elke stijl…

Wat is het belangrijkste verschil in lay-out tussen een breedpublieksblad en een nicheblad?

Een nicheblad is minder algemeen en is dus meer gericht op het inhoudelijke. Je moet minder lokken. Dit wil ook zeggen dat je zuiverder kan vormgeven. Je zit dichter bij wat als ‘mooi’ wordt gezien. Persoonlijk denk ik dat het voor een art director ‘aangenamer’ is om een nicheblad vorm te geven. Het kan meer volgens de esthetische regeltjes van de kunst. Je kan er dus meer mee uitpakken. Het geeft meer prestige. Met breedpublieksbladen zal je geen prijzen pakken. En toch ben ik altijd gebeten geweest door breedpublieksbladen omdat ze zenuwachtiger zijn en ze een grotere (excuseer mij hier voor het woord) uitdaging vormen.

Christelle Lucats

AD de Persgroep Publishing

Looking for more items about Art Directors?

Print Friendly, PDF & Email