De column van Bart: Over het belang van magazines in de strijd om duurzaamheid

Bart Lombaerts

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker topic in onze maatschappij. Dat ook magazines een rol kunnen spelen, vertelde John Wilpers eerder op deze site. Omdat Bart Lombaerts samen met Wim Vermeulen een documentaire maakte over corporate sustainability vroegen we hem zijn standpunt in een column mee te geven.

Bekijk hier ook het MAGnify 2020 debat met Wim Vermeulen 

Het is dringend. Willen we ervoor zorgen dat de opwarming van het klimaat niet de pan uitswingt en onze achterkleinkinderen niet gedwongen worden om noordelijker te gaan wonen omdat het enkel daar nog leefbaar is. Willen we ervoor zorgen dat we de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties halen tegen 2030 en ervoor zorgen dat armoede de wereld uit is, dat iedereen op deze planeet toegang heeft tot drinkbaar water. We willen er simpelweg voor zorgen dat de Aarde een fijne plek is om te leven.

Het is dringend omdat het nu moet gebeuren. Indien we er in de komende tien jaren niet in slagen de curve van de klimaatopwarming om te buigen en een aantal maatschappelijke doelen te realiseren, zal het voor de komende generaties behoorlijk minder leuk worden op deze aardkloot. Het is dus aan ons om dat veranderen. This is the decade, we are the generation. Of het nu om bedrijven, overheden of burgers gaat.

Wat er moet gebeuren, is eenvoudig uit te leggen, maar moeilijk om te realiseren. Het gaat namelijk om een mindswitch. Anders gaan denken en als gevolg daarvan anders gaan handelen.

Lees ook: 37% van de consumenten boycotte al eens een merk. Wat doet hen terugkeren?

Net daar kan Magazine Media een misschien verrassende, maar belangrijke rol spelen. Waarom? Omdat het gaat om een fundamenteel andere levensstijl en daarrond inspireren. En wie is er beter geplaatst om te inspireren rond lifestyle dan magazines?

De keuzes die redacties maken inspireren honderdduizenden in ons land. Wanneer redacties het meer hebben over bepaalde topics of bepaalde keuzes maken, beïnvloedt dat meteen het gedrag van de lezers. Of dat nu in een B2C- of een B2B-context is… Chapeau trouwens voor de gedurfde beweging die Trends maakt. Met ‘change the game’ neemt het duidelijk stelling in. Wie volgt?

Nu denkt u waarschijnlijk: hoe belachelijk om papier te gaan gebruiken om duurzaamheid te promoten. Maar de papierindustrie is al veel langer doordrongen van het belang van duurzaam bosbeheer wil het op termijn nog papier kunnen produceren. Papier met het FSC-label (wat zowat alle Belgische magazines gebruiken) is papier dat het resultaat is van duurzaam bosbeheer. En steeds meer worden ook in papier vezels van gerecycleerd papier verwerkt. Magazines zijn dus al langer dan vandaag met duurzaamheid bezig…

Bekijk The Decade of Action op www.thedecadeofaction.com.

Bart Lombaerts Bart Lombaerts, Spyke

Gerelateerde artikels: