Bart Swings (Luminus): “Elk medium heeft z’n eigen unieke mix, unieke evenwicht”

Bart Swings, Luminus

Moustique, Dag Allemaal, Flair, Libelle, Femmes d’Aujourd’hui en Humo. Luminus ging met zijn tactische campagne in 2020 breed in zijn keuze voor magazines. Bart Swings, Marketing Communication & Brand Manager, legt de keuze voor het medium uit.

Lees ook: Danny Devriendt: “Net zoals in de Asterix-strips doen de Belgen het goed”

Hoe komt het dat Luminus in 2020 zo actief was in magazines?

Bart Swings: In 2019 voerden we een belangrijke rebranding door (waarvoor het eind vorig jaar ook een Bronze Effie Award ontving, nvdr.). Daaraan koppelden we ook een tactische campagne, die naast ons nieuwe verhaal ook inspeelde op onze tarieven. We wilden enerzijds een duurzame relatie opbouwen met onze klanten, maar ook nieuwe klanten werven.

Omdat we nogal wat zaken wilden uitleggen, kozen we voor magazines. Als je echt een verhaal wil vertellen, zijn magazines het meest geschikte medium. Het printluik ging dan weer gepaard met radio. Beide media zijn complementair: radio is goed als traffic builder naar online, in print ga je in de diepte. Daar zit je ‘fond’.

Luminus campagne 2020 Luminus campagne 2021 - groene energie Luminus campagne 2021 - energie verte

Hoe tevreden zijn jullie van het resultaat?

BS: Een aantal brand parameters, waaronder awareness en brand recognition, is positief bijgesteld. Ook over het tactische luik zijn we tevreden: de traffic naar onze site zat goed.

We wisten natuurlijk op voorhand dat magazines de reach relatief traag opbouwen. Daarom kozen we voor print als verbinding tussen twee waves van de campagne. Bij het einde van wave 1 – toen print nog maar net liep – stelden we ons even de vraag of het wel werkte, maar dat kwam helemaal goed bij wave 2. We zijn dus heel tevreden over het feit dat we magazines ingezet hebben als een contentlaag om de twee waves te ondersteunen.

Was de context een belangrijk element om te kiezen voor magazines?

BS: Minder. We wilden vooral leiden naar onze website en daar een klik genereren. Dan is de context van minder groot belang.

Heeft het jullie zin gegeven om meer in magazines te investeren?

BS: Alles hangt af van de objectieven die we willen behalen natuurlijk. Je moet elk medium op zijn merites afwegen voor jouw merk, jouw productcategorie en jouw doelstellingen.

Nu, bij awarenesscampagnes komen magazines zeker in aanmerking. Je moet er zeker een maand tot twee maanden voor nemen voor je het volledige resultaat ziet, en voor bepaalde tactische campagnes is dat te lang. Eigenlijk spelen er bij elk medium twee elementen: reach en engagement. Elk medium heeft z’n eigen unieke mix, unieke evenwicht en daar moet je gebruik van maken in functie van jouw doelstellingen.

Bart Swings, Luminus Bart Swings, Marketing Communication & Brand Manager Luminus

Lees ook andere meningen uit de sector: