Surf naar

WeMedia

Capgemini studie: Hoe duurzaamheid koopgedrag verandert

Iedereen heeft het over duurzaamheid – en de coronacrisis heeft veel consumenten weer bewust gemaakt van het onderwerp. Tot dusver is er veel sprake geweest van ‘greenwashing’ en imago oppoetsen. Ondertussen is duurzaamheid echter een belangrijk koopargument geworden dat kan worden gebruikt om de verkoop te stimuleren. Dit blijkt uit een lopend onderzoek van het managementadviesbureau Capgemini.

Volgens de studie, waarvoor 7.500 consumenten en 750 bedrijven uit negen landen werden ondervraagd, maakt bijna 80% van de consumenten aankoopbeslissingen op basis van duurzaamheidscriteria. Ze hechten meer waarde aan milieuvriendelijkheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en inclusiviteit.

65% van de respondenten wil zich meer bewust zijn van de gevolgen van hun consumptie in het nieuwe normaal. Ongeveer evenveel respondenten (64%) stelden zelfs dat het kopen van duurzame producten hen gelukkig maakte.

Graph. Statement about buying sustainable products

Mensen zijn van mening dat duurzame producten niet duurder moeten zijn dan niet-duurzame, hoewel ze wel bereid zijn om meer te betalen (twee derde betaalde gemiddeld een 10% hogere prijs). 40% (vooral jongere doelgroepen) geeft zelfs aan minder betaald te hebben voor een duurzaam alternatief.

Duurzamer koopgedrag

De bewustzijnsverandering van veel consumenten komt ook tot uiting in koopgedrag: circa 1 op 2 schakelt over op minder bekende merken. Twee derde wil meer lokale producten kopen, omdat ze die veiliger en duurzamer vinden. Ongeveer de helft zegt dat ze een emotionele band hebben met producten of bedrijven die ze als duurzaam ervaren.

“De coronapandemie heeft het verlangen naar authenticiteit en verantwoordelijkheid wereldwijd vergroot, vooral voor grote bedrijven. Ik zie daarom een ​​echte kans voor de huismerken van supermarkten om zich te positioneren – wat de druk op de merkartikelen vergroot”, aldus Capgemini.

Inhaalslag duurzame communicatie

Ondertussen hebben sommige fabrikanten en retailers de voordelen van duurzame acties onderkend: 77% van de ondervraagde bedrijven onderkent dat duurzaamheid leidt tot meer klantenbinding, 63% zei zelfs op die manier de merkverkoop te kunnen verhogen.

Graph benefits of sustainable initiatives

Er is nog een inhaalslag te maken als het gaat om communicatie: terwijl twee op de drie bedrijfsleiders van mening zijn dat hun klanten hun duurzaamheidsinitiatieven heel goed kennen, zegt ongeveer de helft van de consumenten dat ze niet weten hoe ze duurzaamheidsbeloften kunnen controleren. Maar liefst 41% vertrouwt de informatie over duurzaamheid op producten niet.

Stats about consumers and sustainability

Verandermanagement is de uitdaging

Bij bijna drie op de vier bedrijven staan ​​andere zaken hoog op de agenda en is duurzaamheid toch (nog) geen echte prioriteit. Ze weten niet hoe ze duurzaamheid moeten opschalen en daardoor kunnen ze niet van de positieve effecten, zoals groei en loyaliteit van consumenten en personeel, profiteren.

Capgemini tekende een ‘roadmap’ uit voor bedrijven om hun duurzaamheid te versnellen in het belang van de toekomst van het bedrijf. Deze roadmap bestaat uit vier peilers:

  1. Zet technologie centraal
  2. Informeer en empower consumenten en werknemers
  3. Governance (commitment van de top, juiste KPIs)
  4. Samenwerking binnen het brede ecosysteem (incl. leveranciers, distributeurs, logistieke partners e.d.)

Roadmap to accelerate sustainability

DE STUDIE: Voor het rapport ‘Consumentengoederen en detailhandel: hoe duurzaamheid de voorkeuren van de consument fundamenteel verandert’, ondervroeg Capgemini 7.500 consumenten uit de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Zweden, Spanje, Frankrijk, India, Italië, Nederland en Duitsland (11 procent). Daarnaast zijn 750 bedrijven uit de sector geïnterviewd, naast individuele interviews met tal van managers.

Bron: Horizont 

Veelgelezen artikels:

Print Friendly, PDF & Email