Surf naar

WeMedia

Chief editors’ words: Greg Lievens (TV Familie & Blik)

Leverancier van guilty pleasure

Als ik louter afga op de verkoopcijfers zou ik op enkele bladen jaloers kunnen zijn. Maar als ik die in handen heb, ben ik dat hoegenaamd niet. Ik ben fier op het product dat we elke week in de rekken brengen. Want vergis je niet: wellicht is TV Familie redactioneel en lay-outmatig het moeilijkste blad om maken in Vlaanderen: wij moeten én op de actualiteit spelen, en elke week verrassen. Dat is voor de redactie en lay-out telkens een uitdaging. En voor mij dus ook.

Met puur showbizznieuws alleen verover je geen lezersharten meer. Je moet als blad een identiteit hebben, een ‘smoel’. En dat hebben we. Wij brengen het nieuws anders dan onze concurrenten: spitser, bondiger, en vrouwelijker. Een aanpak die blijkt te lonen. We zijn veruit het meest vrouwelijke tv-weekblad van Vlaanderen en jonger qua profiel dan pakweg Story Of Dag Allemaal. De gemiddelde leeftijd van onze lezer is quasi gelijk aan die van Flair. Waarschijnlijk omdat wij showbizz opentrekken naar ‘alles wat aan de sterren gelinkt is’: van relaties, over lifestyle tot koken. Alles in ons blad vertrekt vanuit de sterren, maar is en blijft herkenbaar, haalbaar én betaalbaar. Wij richten ons op de vrouw die zich jong(er) wil voelen. Die opkijkt naar sterren, maar zichzelf soms ook een ster durft wanen. Dat ik als hoofdredacteur kan bijdragen tot dat gevoel, is wellicht mijn grootste drijfveer. Dat samen met elke lezeres haar ‘me-time’ te gunnen in haar hectische leven, haar guilty pleasure.

Hét blad waar ik naar opkijk, is zonder twijfel Dag Allemaal. Hoe Ilse Beyers erin geslaagd is om er zo’n sterk merk van te maken, daar kan je alleen maar respect voor hebben. Er zullen bladen sneuvelen in de toekomst, maar ik ben ervan overtuigd dat Dag Allemaal binnen 50 jaar nog zal bestaan. Net als Libelle. Eerlijk: ik ben 30 en doorblader elke week de Libelle. Gewoon voor de sfeer. En als je dat kan oproepen, ben je als blad goed bezig.

Libelle en Dag Allemaal zijn trouwens prachtige voorbeelden van echte merken. Ze kunnen losgekoppeld worden van het magazines. Denk maar aan Libelle Lekker en dergelijke: Libelle roept een sfeer op die ze op meerdere domeinen kunnen vertalen, ook op tv. En Dag Allemaal is een household name. Dag Allemaal is Vlaanderen en reflecteert alle lagen van de bevolking.

Ik heb een abonnement op zo’n 25 internationale tijdschriften: van Femme Actuelle over People tot Cosmopolitan. Maar jaloers op een van die bladen? Neen, ik vind dat wij in Vlaanderen niet moeten onderdoen voor internationale bladen ‘met allures’, integendeel. Wij brengen hetzelfde, maar qua werkingsmiddelen met pakken minder. En goedkoper! Een vergelijkbaar showbizzblad à la People kost in de Verenigde staten meer dan het dubbele, is half zo dik en er werken driemaal zoveel redacteurs… Ik denk dat hun bazen jaloers zouden zijn op bedrijven als De Persgroep als ze zouden weten hoe efficiënt wij hier werken.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat magazines een mooie toekomst tegemoet gaan. Te meer omdat ze steeds meer als ‘luxeproduct’ beschouwd zullen worden. Even onthaasten, even geen duizenden prikkels per minuut, maar tijd nemen voor jezelf is tegenwoordig een luxe… En dat zal alleen maar toenemen. En daar wil ik met onze bladen op inspelen en een waardige invulling aan geven.

Greg Lievens, hoofdredacteur TV Familie & Blik

Ik grijp op het schap altijd naar TV Familie en Blik. En nee, niet omdat ik een hoge dunk heb van mijn werk en mezelf. Maar gewoon omdat ik even wil zien en voelen wat mijn lezeressen zien en voelen. Hoe zij de covers percipiëren en om kritisch te zijn en blijven naar onszelf toe.

Ik luister naar Radio 1. Omdat ik niet opgefokt aan de werkdag wil beginnen, of thuiskomen na uren stress. Ja, ze babbelen veel. Maar het enthousiasme is niet fake, of uitvergroot. En hoe Bart Schols zijn gesprekken en interviews ‘dirigeert’ is gewoon klasse.

Ik ben jaloers op mensen die hun werk even uit hun hoofd kunnen zetten. Die thuiskomen en de knop omdraaien. Meestal begin ik van in de auto al aan de volgende werkdag te denken en hoe het nog beter kan.

Het verrast me dat er een jaar na het in de vitrine plaatsen, nog steeds geen kopers zijn gevonden om een bedrijf als Sanoma over te nemen. Dat doet me toch nadenken… En me gelukkig prijzen dat ambitie, creativiteit en werklust binnen De Persgroep alle kansen krijgen.

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Kristine De Vriese (Royals)

Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

Frederik De Swaef (Story)

Famke Robberechts (Goed Gevoel)

Alain Devos (Autowereld)

Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

Jacques Sys (Sport Magazine)

Danny Ilegems (Humo)

Eric Cloes (Ik ga bouwen en renoveren, Beter Bouwen en Verbouwen)

Mia Van der Auwera (Libelle)

Print Friendly, PDF & Email