Surf naar

WeMedia

Chief editor’s words : Sophie Delaugère (Top Santé)

De toekomst is aan de merken, zeker in magazineland. Je moet je merk doen leven en hoe kan je dat beter dan door het ook via andere kanalen te activeren? Dat kan gaan van digitale projecten over events tot extra of speciale edities van je blad.

Een zaak staat bij zo’n evolutie buiten kijf: je moet ervoor zorgen dat het DNA van je blad terug te vinden is in alles wat je doet. Voor Top Santé kan ik dat samenvatten als focussen op de redactionele kwaliteit. Het is immers dat wat ons geloofwaardigheid bij onze doelgroep oplevert. En wie geloofwaardigheid zegt, zegt voortbestaan.

Bij Top Santé staat in deze ontwikkeling het magazine daarom nog steeds centraal. Het is als het ware de draaischijf van het merk. Het geeft impulsen aan al onze andere activiteiten en voedt ze met energie. Tot slot is Top Santé in Franstalig België nog steeds het sterkste vrouwelijke magazinemerk.

Daarnaast hebben we ook ‘hors séries’ en gratis bijlagen die via apotheken verdeeld worden. Die bieden allebei op een andere manier een extra dienst aan de lezer. Online zijn we dan weer volop aan het ontwikkelen. Het begint uiteraard bij de website, met speciale dossiers voor de Belgische lezeressen, en gaat verder via social media tot mobile. In Frankrijk zijn we op dat vlak al actief, in België maken we plannen. Onze merkontplooiing eindigt voorlopig bij events. Als partner van heel wat prestigieuze evenementen en beurzen zoals La Parisienne in Frankrijk (een loopwedstrijd voor vrouwen) en Salon Life in België hebben we de kans om rechtstreeks in contact te treden met onze lezeressen: voor ons een enorm leerrijke ervaring, voor hen leuk om nog dichter bij hun lievelingsblad te staan.

Voorbeelden waarnaar ik opkijk? De news magazines hebben op dit vlak al mooi werk geleverd. Ik kijk in Frankrijk met plezier naar de merken ‘Le Figaro’ en ‘Le Monde’. Ze hebben hun eigenheid behouden, maar hebben in de loop der jaren een mooie expertise opgebouwd in andere media en bovenal: ze slagen erin om het als een coherent geheel naar buiten te brengen.

Dichter bij Top Santé kijk ik – alweer in Frankrijk – ook op naar Elle. Ze hebben een aantal mooie line extensions uitgebouwd. Ik denk bv. aan hun conferenties over vrouwen.

Tot slot wil ik onderlijnen dat het onze ambitie is om onze plurimediale ontwikkelingen te consolideren en verder te zetten, maar dat alles met het grootste respect voor onze woorden. Bij Top Santé proberen we een duidelijke redactionele lijn te volgen. ‘Choose your battles.’ Het risico op versplintering is immers te groot. Elke innovatie moet een toegevoegde waarde zijn voor onze activiteiten en trouw zijn aan onze missie: een ‘compagnon’ zijn voor onze lezeressen. Zo hopen we nog lang hun vertrouwen te kunnen behouden.

Sophie Delaugère, redactiedirectrice van Top Santé 

 

Zin om meer interviews van hoofdredacteurs te lezen?

Willem Asaert (Culinaire Ambiance)

– Jean-Luc Cambier (Moustique)

– André Lafère (Feeling Wonen)

– Raf Scheers (Eos)

– Kristine De Vriese (Royals)

– Anne Vanderdonckt (Plus Magazine)

– Frederik De Swaef (Story)

– Famke Robberechts (Goed Gevoel)

– Alain Devos (Autowereld)

– Ingrid Fallay (Ciné-Télé-Revue)

– Jacques Sys (Sport Magazine)

– Danny Ilegems (Humo)

– Greg Lievens (TV Familie & Blik)

– Eric Cloes (Beter Bouwen & Verbouwen, Ik ga bouwen en renoveren)

– Britt Guetens (La Maison Victor)

Print Friendly, PDF & Email