Hieruit blijkt dat er een grote overeenkomst is tussen de waarden van deze influentials en de heavy lezers van consumentenmagazines (bij gespecialiseerde magazines als motoren- of wielerbladen ligt het voor de hand dat de heavy lezers invloed uitoefenen op hun ‘gemeenschap’). Beide doelgroepen hebben een bepaalde type waarden, die kunnen gegroepeerd worden onder de noemer Materialisme. Deze gemeenschappelijke materialistische waarden komen tot uiting in de woorden ‘kostbaar’, ‘goud’, ‘juweel’, ‘beloning’ en ‘kopen’. Verder vallen de waarden samen in het veld van Idealisme en Ambitie en zien we een hoge waardering voor het veld van de Traditie en het veld van de Sensualiteit.
We kunnen dezelfde analyse ook doortrekken naar de gelezen rubrieken. Daaruit blijkt dat de pagina’s over schoonheid, de radio- en tv-programma’s, de celebrity-pagina’s, en de rubrieken koken, mode, welzijn, dieet, gastronomie en wooninrichting lezers trekken die zich onderscheiden door hoge cijfers voor materialistische waarden. Dat zijn dus rubrieken die we vooral aantreffen in consumentenmagazines zoals tv-bladen en vrouwenbladen.
Kortom: meer dan nuttige informatie over de commerciële doeltreffendheid van tijdschriften als medium.
Meer weten hierover? Klik hier