Surf naar

WeMedia

Welke impact heeft het coronajaar op merken?

We zitten nog midden in de zoveelste lockdown en nieuwe (corona)varianten maken voorspellingen moeilijk, maar sommige conclusies zijn al wel te trekken. Bijvoorbeeld dat mensen niet besparen op supermarktproducten, wat merken ten goede komt. En dat shoppers snel gewend geraakt zijn aan het nieuwe retourbeleid van (online) winkels.

Lees ook: Een jaar zonder autosalon: hoe doe je dat?

Om met dat laatste te beginnen: een flexibel retourbeleid lag ten grondslag aan het succes van het kerstinkopenseizoen, maar voor online shops is er geen weg terug. Uit een rapport van PwC bleek dat 53% zegt dat het retourbeleid van invloed is op de winkelkeuze.

Merken verbeteren retourervaring

Merken werken nu actief aan hoe ze de retourervaring van klanten kunnen blijven verbeteren, terwijl ze hun eigen kosten voor retourlogistiek laag houden. Door uit te breiden waar consumenten retours kunnen afgeven bijvoorbeeld. Meer dan de helft van de retourzendingen worden persoonlijk binnengebracht, een aanzienlijke toename.

In 2020 gebruikte 22% van de consumenten een apotheek of kluisje om iets te retourneren, vergeleken met 13% in 2019. Bijna 33% gaf aan dat ze de mogelijkheid hadden om items terug te brengen naar de dichtstbijzijnde winkel, zoals een kruidenier of warenhuis.

Hebben, houden, doneren

Ook QR-codes zijn in trek nu veel mensen minder gemakkelijk toegang hebben tot de kantoorprinter (om retourlabels te printen) of verpakkingsmateriaal. Sommige retailers, zoals Amazon en Target, vertellen klanten dat ze kleinere artikelen kunnen houden, maar toch een terugbetaling ontvangen.

Maar veel Direct-To-Consumer-merken hebben niet de marges om consumenten gewoon producten te laten houden. Een andere manier waarop deze merken retours kunnen verminderen, is door meer gedetailleerde informatie vooraf te geven.

Uitgaven aan merken ruim 10% gestegen

De supermarkten waren natuurlijk steeds open tijdens de corona lockdowns, maar daar is een andere trend zichtbaar: de populariteit van merken. Mensen die thuis zitten en niet op restaurant of café kunnen, blijken zichzelf graag te verwennen. Op dat moment kijken ze niet op een euro meer of minder, blijkt uit GfK onderzoek in Duitsland. In 2020 gaven consumenten gemiddeld 10% meer geld uit aan merkartikelen in de supermarkt vergeleken met het coronaloze jaar ervoor.

Herkenbaar? Volgens GfK was het echter niet direct verwacht: onzekerheid over de toekomst en de arbeidsmarkt is meestal een stimulus om te sparen in plaats van extra geld uit te geven. Bovendien is het vertrouwen in eigen merken van retailers zeer hoog, zo bleek vlak voor de coronacrisis nog uit Ipsos-onderzoek. 96% gaf aan deze zelf te kopen en twee derde vond retailmerken even betrouwbaar als de duurdere merken.

Compensatie en ruimere budgetten

Blijkbaar staan merken nog altijd voor stabiliteit en zekerheid en daaraan hebben consumenten in deze tijden meer behoefte. Bovendien is er de behoefte om andere pleziertjes die zijn weggevallen te compenseren en daarbij kijken mensen niet zo op het geld. Nu restaurantbezoeken en reizen voor langere periodes onmogelijk zijn, zijn de huishoudbudgetten natuurlijk ook wat ruimer.

Een andere trend die merken in de kaart speelt, is die van bewustere voeding zoals bioproducten, vegetarische en veganistische levensmiddelen. Nu we onze boodschappen vaker bij één winkel doen, is dat meestal de supermarkt. Die heeft het meest volledige assortiment en daar zijn de merkproducten volop aanwezig.

Niet in alle productcategorieën waren merken in 2020 het voordeel. Met al dat binnenblijven en gesloten uitgaansgelegenheden bleken cosmetica en lichaamsverzorging minder belangrijk te zijn en grepen mensen juist vaker naar de retailmerken.

Bronnen: DigidayHorizont

Nog meer lezen?

Print Friendly, PDF & Email