Surf naar

WeMedia

‘Data profiler’ aan de slag bij Roularta

Karina JacobusData zijn binnen de magazine media-markt een opkomende trend. Het is dan ook geen toeval dat met Karina Jacobus een ex-‘data profiler’ aan de slag ging bij Roularta Media. We vroegen de Account Director News & Business dan ook naar haar verwachtingen op dit vlak.

Waarom bent u binnen de magazine media-wereld aan de slag gegaan?

Ik zou dat zelfs willen specifiëren: waarom bij Roularta? Ik lees al jaren Knack en Trends, en zoals blijkbaar veel van onze lezers/abonnees heb ik een warme band met de bladen, en waardeer ik de kwaliteit die ze bieden.
Ik ben trots op onze titels, en ze bieden daarnaast – erg relevant in mijn functie – ook een commercieel zeer interessante doelgroep voor onze adverteerders.

Andere voordelen die magazines bieden zijn het inspelen op redactionele dossiers, de vele boeiende events gerelateerd aan onze verschillende titels en het toepassen van nieuwe trends zoals bijvoorbeeld native advertising. Deze stellen je in staat om uit verschillende elementen de ideale mix samen te stellen voor je klant.

U hebt ervaring in een data-omgeving, meer bepaald bij Bisnode. Hoe helpt dit u bij uw huidige job?

Er zijn een aantal evidente gelijkenissen, in CIM-begrippen als coverage, selectiviteit bijvoorbeeld. Ondertussen is het een tweede natuur geworden om zeer analytisch naar die zaken te kijken. Bisnode is op dat vlak een zeer nuchtere  en leerrijke omgeving.

Ik heb er bij verschillende grote spelers een kijkje in de ‘data-keuken’ kunnen nemen, en hun toekomstplannen mee mogen uitwerken (onder andere targetted advertising platformen). Dat was een boeiende en inspirerende ervaring. Bovendien heb ik daardoor ook oog gekregen voor de meer verborgen uitdagingen van werken met data. Ik ga ervan uit dat dat in de toekomst meer en meer van pas zal komen.

Hoe ziet u het belang van data binnen magazine media evolueren?

Data zullen onvermijdelijk steeds meer een rol gaan spelen. Ik merk dat de verschillende spelers sterk focussen op het gebruik van data om hun abonneewerving te maximaliseren. In de toekomst zullen ze nog meer gaan investeren in uitgebreide en verfijnde datacollectie, om een zo goed mogelijke kennis te hebben van de lezers. Wie leest of kijkt wat, sociodemografische data zoals geslacht, leeftijd en gezinssamenstelling. Zo kan je segmenteren met hoog relevante redactionele content, en met gerichte advertenties.

Roularta heeft daarbij bovendien alvast het voordeel van zijn hoog percentage abonnees en hun grote betrokkenheid bij de bladen. Tegelijk heb ik uit ervaring ook gemerkt dat je in het werken met data steeds een nuchtere analyse moeten maken van kosten en baten. Er zijn heel wat campagnes die werken met geavanceerde voorafgaande profiel analyses en zeer gerichte targeting, en uiteindelijk een lager ROI hebben dan een meer klassieke approach. Ik zoek in de toekomst graag mee uit wat voor onze klanten per campagne de beste strategie is.

Print Friendly, PDF & Email