Data tech is de toekomst van (slim) papier

Niels Postma - Tapp.online

Het klinkt wat cryptisch, maar het zijn geen loze woorden: Niels Postma ontwikkelde en produceert inmiddels slim papier dat de kloof tussen print en digitaal volledig dicht. Zet zijn duurzame papier met ‘ingebouwde’ tech papier terug op de kaart voor adverteerders?

Lees ook: Print? Pers? Of leesmedia?

De Nederlandse ondernemer begon na zijn rechtenstudie te werken in een drukkerij met het idee om deze over te nemen. Daar ontstond het idee om papier te gebruiken als substituut voor plastic en als basismateriaal voor elektro. Tapp.online startte in maart 2020. Postma begrijpt dat het verzamelen van data onvoldoende is: je moet deze omzetten naar waardevolle inzichten.

Slim papier met chips en sensoren

Niels Postma: “Ik gebruik meestal de vier woorden ‘we make paper smart’. Dat is het product, maar de behoefte achter het product is data. Papier slim maken met de chips en sensoren is iets wat niet iedereen kan.

Maar de echte waarde ligt in de software erachter – waar u daadwerkelijk interacties ziet plaatsvinden en waar u ziet dat de gegevens worden gevalideerd. We maken bijvoorbeeld slim papier dat de temperatuur van aardappelen meet en registreert terwijl ze van A naar B worden verplaatst, en we hebben een softwareplatform gemaakt waarmee je die gegevens kan visualiseren en volgen.”

Bestellen met een tik van je gsm

Het slimme papier van Postma bewees zich al voor grote merken in de praktijk. Een Nederlandse bierbrouwer stuurde studentenhuizen een poster met chip, waardoor zij met een simpele tik op hun gsm binnen het uur een krat bier konden laten bezorgen. Op dezelfde manier kon je met een simpele tik op je gsm op een uitnodiging van Citroën een auto voor een 24 uur durende testrit naar je deur laten brengen.

Ook maakte het bedrijf ‘glow in the dark’-stickers voor Coca-Cola in bioscopen met een chip aan de binnenkant waarmee je een cola rechtstreeks op je stoel kan bestellen. Voor het merk Lipton werden 20.000 slimme stickers op terrassen geplakt. T-Mobile bestelde in 2020 een papieren lanyard voor een show: bij binnenkomst van een ruimte verscheen op een groot scherm een gepersonaliseerd welkomstbericht.

Alles meten is alles weten

Het grote doel van het bedrijf is om uiteindelijk alle mogelijk denkbare sensoren in slim papier te verwerken. Momenteel werken ze aan een CO2-sensor. Daarmee zouden we dan alsnog een creatief idee van een StuMPA-winnaar voor Knack van enkele jaren geleden kunnen realiseren. Ontdek het idee hier 

Alle applicaties ontwikkelt Tapp.online in samenwerking met investeringspartners die de nieuwe uitvinding uiteindelijk in praktijk brengen. Het is een gezamenlijk avontuur, waarvan de uitkomst onzeker is: de (on)mogelijkheden komen gaandeweg het proces pas aan het licht. Het is een opportuniteit voor elk innovatief merk.

Recyclen blijft mogelijk

Soms is de vertrouwde QR-code nog altijd de beste oplossing, zegt Postma, hoewel het minder veilig is en minder data levert. Een kerstkaart met een chip of bewegingssensor geeft ook informatie over het aantal malen oppakken bijvoorbeeld. Daar zit wel een prijskaartje aan natuurlijk (1,05 euro), waardoor het wellicht nog niet direct toepasbaar is voor grote magazine-oplages.

Om duurzaam te zijn, moet het papier gerecycled kunnen worden. Inkt wordt verwijderd voor de verpulping, dus ook de batterijen van Tapp.online die van drukinkt gemaakt zijn. Er is zelfs geen aanpassing nodig van het recycling proces. De sensors en chips worden met de nietjes uitgefilterd.

Bron: Print Power 

Gerelateerde artikels: