- Longform
Premium, longform content vormt het hart van het DNA van een uitgever, zeggen ze zelf. Zo onderscheiden ze zich ook van digitale start-ups.
- Video
Willen magazine media zich onderscheiden van bloggers en contentondernemingen, dan moeten ze inzetten op nieuwe middelen en manieren. Video is daarbij een prioriteit. The Huffington Post verwacht dat binnenkort 50 % van zijn content video zal zijn.
- Social media
Integratie binnen social media platformen biedt uitgevers een unieke kans om hun bereik te vergroten. Keerzijde van de medaille: zo heeft een uitgever geen rechtstreeks contact meer met de lezer en beschikt hij niet meer over de gegevens van die lezer.
- Cultuur
De bedrijfscultuur wordt belangrijker dan de strategie. Wanneer een uitgever erin slaagt om de bedrijfscultuur te veranderen en met een open blik naar nieuwe technologieën en opportuniteiten te kijken, is een aangepaste strategie slechts een logische volgende stap.
- Podcasting
Podcasting is opnieuw hip. Voor het eerst lijkt er zowel engagement van het publiek als een manier om het te rentabiliseren.
- Micropayments
Dankzij Blendle en andere micropaymentsystemen lijken magazine media eindelijk een manier gevonden te hebben om te tonen dat hun content waarde heeft en ervoor betaald moet worden.
Print evolueert, maar print blijft actueel. Het succes van o.a. Flow toont aan dat er zeker een markt voor is. Nichemarkten zijn ideaal om nieuwe magazines te lanceren.
- Ad blocking
Adblockers vormen een bedreiging. De oplossing kan twee richtingen uitgaan: ofwel verbied je surfers die het gebruiken de toegang tot je site, ofwel zorg je voor betere en creatievere advertenties.
- Uitgevers
De rol van een uitgever verandert. Hij staat niet langer aan het roer van het schip. Hij is eerder de man die de borden draaiende houdt.
- Samenwerkingen komen soms onverwacht
Een uitsmijter: Advertentieakkoorden of andere samenwerkingen zijn niet noodzakelijk het gevolg van maandenlang onderhandelen. IBT Media nam Newsweek Magazine over nadat ze toevallig in hun zoektocht naar bedrijfsruimte in hetzelfde gebouw belandden.