Surf naar

WeMedia

“De belangrijkste troef van magazines? De vertrouwensband met de lezer”

Een magazine is het resultaat van tientallen mensen. Naast een redactie en een commerciële afdeling zijn er heel wat mensen die wat meer achter de schermen werken, maar cruciaal zijn voor het succes van een titel. In onze nieuwe rubriek ‘The Makers’ laten we u hun job en hun mening ontdekken. Eerste in het rijtje: Linda Scheerlinck, Researchmanager bij Roularta Media.

U werkt al meer dan een kwarteeuw in de sector van magazine media. Wat vindt u er zo boeiend aan?

Roularta biedt een breed scala aan producten aan. Ze beschikken allemaal over intrinsieke kenmerken die een publiek met hoge kwaliteitseisen bekoren. Die brede waaier aan producten, aan doelgroepen, aan mediatechnieken, aan crossmediale processen maken van het mediabedrijf waarvoor ik werk een interessante werkgever. Bovendien zijn er heel wat uitdagingen voor deze sector. Iedereen heeft de mond vol van ‘programmatic’, ‘online evolueren’ en ‘gemengde DNA’s’, maar de uitdaging is om dit  efficiënt in de praktijk te brengen en objectief de resultaten ervan te meten zodat we meerwaarde voor adverteerders creëren.

Kunt u even toelichten wat uw functie inhoudt?

Ik ben binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de onderzoeken en enquêtes die zowel intern als extern uitgevoerd worden. We zijn heel snel op de trein van de enquêtes gesprongen. Wat compleet past in de strategie om te communiceren met de klant/eindgebruiker. Ondertussen staat de teller op 260 intern uitgevoerde enquêtes het voorbije decennium.  Zowel de onderwerpen als de doelstellingen zijn divers: onderzoek naar maatschappelijke en andere trends (vaak in opdracht van de redactie), lezersonderzoek (zowel cover testing als thematische bevragingen) en advertentietesting. De doelstelling voor elk onderzoek dat we uitvoeren is simpel: meer inzicht krijgen in lezers en leesprocessen en objectieve data als ondersteuning meegeven in de commerciële realiteit.

In hoeverre draagt uw job zo bij aan het succes van de Roularta-titels?

Research is een hoeksteen voor een regie. Research levert content en argumenten waarmee de commerciële medewerkers onze producten nog beter en duidelijker positioneren. Bovendien is het onze taak om cijfers, die vaak als droge materie worden beschouwd, bevattelijk en zelfs sexy aanschouwelijk te maken.

Hoe zal de rol van research bij een uitgever evolueren?

In onze huidige economie wordt alles steeds cijfermatiger. Media zijn daar geen uitzondering op. Big Data, programmatic, ROI … Persoonlijk denk ik dat de grootste evolutie zich zal situeren op het vlak van het profiel van de mensen die op een researchafdeling werken. Er zal nood zijn aan profielen die al deze gegevens vertalen naar bruikbare argumenten en evaluatie-instrumenten.

Wat betekenen ‘Big Data’ voor uw functie en uw functioneren?

Big Data zal een enorme verrijking betekenen, als bijkomende bron. De grote uitdaging is deze integreren en te interpreteren.

Wat vindt u de grote troef van magazines?

De belangrijkste troef van magazines is de vertrouwensband met de lezer. Een band die geworteld is in de targeting van magazines. Door duidelijke concepten en beloftes van inhoud naar de lezer te brengen, verhoogt het engagement. Als lezer voel je je deel van een community van gelijkgestemde mensen. Belangrijk is wel dat de magazines hun doelgroep voor ogen houden en zich continu in vraag stellen over de manier waarop ze de informatie moeten brengen.

Welke evolutie binnen de magazine media zit eraan te komen en moeten we zeker in de gaten houden?

Programmatic, online,content marketing  … Een magazine is niet langer een alleenstaand product, maar een element in een steeds groter wordend geheel rond een mediamerk.  Bovendien staat er een nieuwe CIM aan te komen, waarvan het oorspronkelijke opzet heel ambitieus was. Benieuwd in hoeverre die nieuwe dingen geïmplementeerd zullen/kunnen worden.

Welke rol zullen programmatic en content marketing voor uw functie en functioneren hebben? 

Nieuwe manieren van communiceren worden verondersteld geëvalueerd te worden. Dat wordt onze taak. Hoe de impact van nieuwe media correct meten? Hoe deze omzetten naar ROI?

 

Lees ook de verhalen van andere ‘Makers of Magazines’:

The Makers of Puskás, Jonas Heyerick & Jelle Vermeersch, Cascade
John Jeanquart, Marketing Manager, Produpress
Eva Janssens, Inbound Sales Executive, Sanoma
Els Van Humbeeck, Advertising Operations Manager bij De Persgroep

Print Friendly, PDF & Email