De column van Bart: Wat cadeautjes en magazines met elkaar gemeen hebben

Bart Lombaerts met kerstmanmuts

Ho ho ho! Kerstbomen worden versierd. Cadeautjes verschijnen aan de voet ervan. Luxe is nooit ver weg. En dat worden magazines ook steeds meer. Dat denkt Bart Lombaerts, Head of Content van SPYKE.

Ah, kerst en nieuwjaar… Het ideale moment voor een cadeau voor wie we graag zien. Net daarom mag zo’n cadeau best wat kosten en kan een zweem ‘luxe’ geen kwaad.

Waar luxe vroeger om blingbling en glitter ging, verschuift de invulling van het begrip langzaam maar zeker. Greta Thunberg en andere Al Gores (we durven wel eens te vergeten dat hij aan de grondslag van de aandacht voor het klimaat ligt) hebben ervoor gezorgd dat luxe steeds meer geassocieerd wordt met duurzaam.

Duurzaam als in… kwaliteitsvol, stevig, eeuwig meegaand. Maar ook steeds vaker duurzaam als in recycleerbaar. Vrij vertaald: om te vormen tot een nieuw product.

Misschien passen magazines dan ook volledig in die ‘nieuwige’ definitie van luxe. Zij zijn zeer letterlijk om te vormen tot een nieuw product. Een nieuw magazine zelf. Ik ken geen magazine meer dat niet op gerecycleerd papier gedrukt wordt. Recyclage is haast bij magazines ontstaan…

Maar zover hoeft het niet te komen. Luxe is toch gewoon een product dat je eeuwig wil bijhouden. En zijn magazines dat ook niet? Mijn collectie Monocle’s zorgt er stilaan voor dat de blanken van m’n boekenkast het begeven (die kast mocht misschien wat duurzamer). Magazines zijn zo het toppunt van duurzaamheid.

En om de cirkel helemaal rond te maken: worden magazines an sich niet meer en meer luxueuze producten? Niet alleen door de bijhoudfunctie, ook door de inhoud en de vorm, en door het aantal pagina’s (Geweldig toch, die Feeling Wonen?).

Omdat het toch de tijd van het jaar is, voeg ik er nog een voorspelling aan toe: magazines groeien naar twee uitersten toe: ofwel kwaliteitsvolle kleppers met een hoog bijhoudgehalte, ofwel meer snacky magazines die vooral digitaal hun weg zullen vinden (in welke vorm dan ook). 2020 zal waarschijnlijk niet voor de grote doorbraak zorgen, maar eerder weer een jaar waarin de evolutie meer en meer duidelijk wordt.

Oh ja, prettige feesten toegewenst!

Lees ook andere opinies op deze website: