De Q-factor, de kwaliteit van reclame-impact gemeten

Niet alleen het aantal consumenten dat beïnvloed wordt door reclame is belangrijk, vooral hoe ze beïnvloed worden. Dat is het uitgangspunt van een studie van Condé Nast in Spanje. De magazine-uitgever kwam tot de Q-factor, die aangeeft wat de kwaliteit van reclame-impact is.

“Wij proberen om te achterhalen hoe reclame consumenten beïnvloed, niet hoeveel mensen bereikt of beïnvloed worden. Ons doel is de kwaliteit van de reclame-impact van traditionele media te kwantificeren.” €Condé Nast in Spanje zette voor deze ambitieuze studie eerst een workshop om ‘kwaliteit’ te definiëren. Vervolgens werd een online vragenlijst van dertig vragen voorgelegd aan 1500 consumenten. De Q-factor bestaat volgens de onderzoekers uit vier elementen, die elk een bepaald gewicht toegekend kregen:

  • Kwaliteit van het medium (35 %)
  • Inspiratie die het naar het publiek overbrengt (35 %)
  • De autoriteit en expertise van het medium (15 %)
  • Aankoopintentie (15 %)

Op basis van deze gegevens bleek dat maar liefst 34% van de respondenten magazine media als beste medium kiezen om een kwaliteitsvolle impact te genereren.

grafiek 1_11

De uitgever focuste verder op de kwaliteit van de reclame-impact bij campagnes voor premium- en luxemerken. In dit segment is reclame immers nog belangrijker. Het is een sleutelelement van de merkbeleving. En dat blijkt ook uit de resultaten: bij premium of high-end campagnes besteden consumenten de meeste aandacht aan reclame in print en digitale magazines (41%). Daarenboven zijn magazine media ook nog eens het medium die het meest effectief tot aankopen motiveert (37%).

grafiek 2_3

Opmerkelijke resultaten. Zo opmerkelijk dat de studie een Gold Award kreeg tijdens het FIPP Insights Forum 2015.

Meer info hier