Edmond Arnoys: “De verhouding tussen journalisten en reclamemakers is sterk gekalmeerd”

Portrait Edmond Arnoys

Het vak van Edmond Arnoys speelt zich af achter de schermen van de geschreven pers. Maar zijn functie is even onmisbaar als discreet en niet iedereen zal zich bij het zien van de krant realiseren hoe belangrijk ze is. Tekst en uitleg over de taak van de Print Planning Ad Operations Manager, de job die Edmond al een twintigtal jaar uitoefent bij IPM.

Bekijk hier de video en foto’s van MAGnify 2019

Met de mengeling van bescheidenheid, toewijding en realisme die hem kenmerkt, zal Edmond Arnoys het uiteindelijk halvelings toegeven: “Mijn taak speelt zich af in de schaduw, tussen de wereld van de reclame en die van de journalisten, met wensen die niet altijd makkelijk te verzoenen zijn. En vaak, als alles goed gaat, is dat dankzij de anderen. En als er problemen zijn, komt het door onze kleine dienst. Maar ik heb me erbij neergelegd. Ondertussen ben ik tegen dat soort stress bestand.”

Maar wat omvat deze functie met haar op zijn zachtst gezegd complexe benaming dan precies? “Ik behoor tot het team dat tussen de redactie en de sales werkt voor La Libre Belgique et la Dernière Heure. Ik houd me enkel bezig met advertenties, niet met native content of andere vormen van advertorials. We zetten de paginering van de kranten op papier en coördineren de reclame die rechtstreeks van onze sales komt, net zoals die van de bureaus en de redactionele ruimte. Vervolgens laten we de bureaus hun deel valideren. Als het nodig is, gaan we ook het materiaal halen bij de adverteerders. Voor kleinere klanten die meestal over minder aangepast materiaal beschikken, zorgen wij zelf voor de lay-out en leggen de proeven dan voor akkoord voor. In een ander register staan wij ook in voor de registratie van de reclame op nationaal niveau. Zo voorkomen en vermijden we dat twee advertenties elkaar bijvoorbeeld zouden overlappen.”

Gewoonten en behoeften kennen

Edmond Arnoys kent ook de gewoonten en behoeften van alle partijen, wat misschien nog veel belangrijker is om de lieve vrede te bewaren en niet per ongeluk inbreuk te plegen op onaantastbare zones. “We controleren inderdaad ook of de gekozen plaatsing voor een advertentie aanvaard en aanvaardbaar is. Zo mag pagina 3 van La DH niet verkocht worden, omdat het meestal de ‘dagverse’ pagina is. In La Libre mogen we wel pagina 3 maar niet pagina 5 verkopen, omdat het de cover van een onderdeel is. Die moet op haar duidelijk geïdentificeerde plaats blijven en redactionele content bieden. Je moet de specificiteit van je media kennen, zo kun je veel problemen vermijden. Ik wil erbij zeggen dat de relaties tussen iedereen heel constructief geworden zijn.”

Want ook al is de evenwichtsoefening niet elke dag gemakkelijk, Arnoys heeft de afgelopen jaren toch een aanzienlijke mentaliteitsverandering vastgesteld. “We worden veel beter dan vroeger ontvangen op de redacties. Vroeger stond er soms een heuse muur tussen de reclame en de journalisten, maar vandaag zijn de verhoudingen veel opener en soepeler. Iedereen wil een oplossing vinden”, preciseert de man die in 1982 bij IPM begon en geleidelijk naar zijn huidige post toegroeide. Die bezet hij nu zo’n twintig jaar. “Als ik terugblik op al die jaren, denk ik dat de grootste evolutie in mijn job te maken heeft met het feit dat ik van het trio potlood-lat-gum overgeschakeld ben op de computer.”

Digital zal print nooit helemaal vervangen

En hoe kijkt deze ervaren waarnemer naar informatica en de pers in het algemeen? Wat denkt hij van de verdwijning van print die sommigen al zo lang voorspellen? “Ik denk niet dat digital print ooit helemaal zal vervangen. De verkoop zal dalen, ja, maar de kranten zullen nooit verdwijnen. Als ik een artikel van twee of drie pagina’s lees in La Libre, is papier toch comfortabeler. En misschien zet de papieren krant toch meer aan tot ontdekking. Als je op het scherm leest, kies je de rubrieken die je interesseren en mis je misschien de opening naar iets anders. Op papier kun je fladderen tussen de dingen die je wilt lezen en de ontdekkingen die je doet bij het omslaan van elke pagina”, besluit Arnoys. Hij wordt bijna lyrisch als het gaat over de papieren media die hem zo na aan het hart liggen en waaraan hij zijn hele carrière gewijd heeft.

Portrait Edmond Arnoys Edmond Arnoys, Print Planning Ad Operations Manager, IPM

Lees ook deze meningen: