Digitaal doet magazine-omzet stijgen

Het jaarlijkse ‘Global Entertainment and Media Outlook 2014-2018’ rapport van PwC bevat zes cruciale inzichten die een beloftevolle toekomst voor magazinemedia uittekenen:

 

1. Voor het eerst zal digitaal de wereldwijde printomzet in 2015 meer dan bijspringen en tot een groei van de totale omzet leiden van +0,2 %.

 

2. De omzet uit de digitale verspreiding van consumentenmagazines zal stijgen met ruim 30 % per jaar. De verschuiving van gratis websites naar betaalde modellen zal het omzetaandeel van digitaal van 4 % in 2013 naar 14 % in 2018 stuwen.

 

3. De digitale reclame-omzet wint nog veel meer aan gewicht volgens PwC, met een jaarlijkse groei van 17,6 %. Dit is meer dan een compensatie van de dalende reclame-inkomsten uit print magazines (-3,9 % per jaar). Vandaag spitsen adverteerders zich nog grotendeels op de magazinesites toe, maar weldra zullen de electronische edities van de titels aan populariteit winnen.

 

4. Een vierde inzicht betreft de nakende ‘all you can read’-abonnementsdiensten die binnen afzienbare tijd een kritieke massa zullen bereiken. Dit zal de omzet zowel naar oplages als naar reclame-inkomsten toe een boost geven.

 

5. De totale oplages van consumentenmagazines zullen voorlopig nog blijven dalen met ca. 0,7 % per jaar, maar er zijn duidelijke tekenen dat de oplages zich na 2018 stabiliseren. De oplagedaling neemt dan af tot 0,3 %.

 

6. Voor vakbladen zijn vooral de groeimarkten als China, India, Rusland en Zuid-Afrika in de toekomst zeer interessant.

 

Meer info vind u hier