“Digital Ad Trust helpt op te komen voor de lokale media”

Digital Ad Trust

Sinds 2019 is Digital Ad Trust (DAT) als label voor betrouwbare, Belgische websites beschikbaar. Met de publicatie van de Media Trust Guide gaan initiatiefnemers UBA en WE MEDIA dieper in op de criteria. Maar waarom is zo’n label zo belangrijk? We legden ons oor te luisteren aan media- en auditkant.

“We moeten durven opkomen voor lokale media. VTMGo, VRT Max, RTLplay, maar ook de websites van heel wat uitgevers, … Het zijn hele mooie producten die de concurrentie met internationale spelers moeiteloos aankunnen. Het is dan ook belangrijk dat we als sector onze rug rechten en opkomen voor deze media die zeer betrouwbaar zijn, in tegenstelling tot heel wat internationale websites en platformen.”

Aan het woord is Geert Debruyne, Founder en Managing Director van fma Belgium. Dit bedrijf staat in voor de audit van Digital Ad Trust in België.

Hoeksteen voor digitale advertentiemarkt

Als het over de rug rechten gaat, denken we natuurlijk meteen aan de media zelf. Logisch dus dat zowel DPG Media, Mediahuis, Rossel, RTL, Roularta als ProduPress hun site laten auditen. “Voor directe betrokkenen lijkt DAT een verworvenheid en daarin schuilt natuurlijk de uitdaging”, klinkt het bij Mark Daemen, Director Strategy & Innovation bij Roularta Media Group.

“We moeten blijven aandacht vragen voor de kwaliteit die lokale uitgevers kunnen bieden en adverteerders en hun bureaus verwachten. Een initiatief om deze hoeksteen voor de digitale advertentiemarkt verder in de verf te zetten is meer dan relevant. Zeker in een dynamische markt met steeds nieuwe gezichten op marketingafdelingen, bij de mediaplanners, …”

Ook verantwoordelijkheid voor adverteerders

Het is misschien minder evident dat adverteerders in dit debat een rol spelen, maar toch hebben ook zij een belangrijke verantwoordelijkheid. “Als grote lokale adverteerder moet je durven keuzes maken en ook kwalitatieve parameters als een optimale gebruikservaring en een transparante gegevensbescherming in je beslissingsproces opnemen”, vindt Geert Debruyne.

“Daarnaast hebben adverteerders de evidente behoefte om op zichtbare locaties en in een veilige context te verschijnen”, vult Mark Daemen aan. “Het respecteren van die behoefte kunnen adverteerders en bureaus zelf vaststellen via tools als Moat of IAS. De deelnemers aan DAT gaan een stapje verder door er een engagement aan te koppelen, omdat de thresholds ruim boven de marktgemiddelden liggen. DAT is dan ook een kwaliteitsstempel. Het is aan de marketeer en zijn bureaucontacten om dit naar waarde te schatten. Wat ze overigens doen.”

Lees de Media Trust Guide die alle info over Digital Ad Trust bevat

Lees ook: