Digitale advertenties blijven kleven

Dat lezers van print magazines de advertenties net zo graag hebben als het redactionele gedeelte is niets nieuws onder de zon. Dat ook digitale advertenties in de smaak vallen, is wel een nieuw insight. Uit onderzoek van GfK Starch blijkt dat de herinnering (recall) van een advertentie in de tablet editie van een magazine gemiddeld 52% bedraagt, exact even veel als het percentage van een papieren magazine. De tablet ads met de hoogste herinnering zijn goed voor meer dan 80% en evenaren daarmee ook al de ‘papieren advertenties’.

 

De studie maakte een analyse van maar liefst 27.099 advertenties in 784 verschillende tablet magazines die verschenen in 2013. Een andere opvallende vaststelling? De advertenties die het meest in de smaak vielen bij de lezers, waren niet noodzakelijk zij die gebruik maken van een fotogallerij, video of een manier om in contact te treden met het merk. Statische, simpele advertenties werkten het beste, zeker als ze binnen de eerste tien pagina’s terug te vinden waren of binnen hetzelfde magazine weinig concurrentie van andere hadden.

Meer info? Klik hier en klik hier