Dînette: Canadese perfectie

Dînette magazine cover

2020 loopt bijna ten einde en daarom sluiten we dit uiterst bizarre jaar graag af met nog een laatste magazine in de kijker. Deze keer kozen we voor een echte prijsvogel: Dînette, dat helemaal past bij deze tijd van het jaar.

Dînette is en straf Canadees magazine dat een nieuwe visie probeert te brengen op voeding en gastronomie. Hoewel Canada tweetalig is, verschijnt het magazine enkel in het Frans. Zelfs sociale media zijn volledig franstalig. En het belang van het Franse aspect merkt u ook aan de naam. ‘Dînette’ is namelijk Frans voor ‘een theekransje voor kinderen’. Een heel zacht woord dat meteen ook een verwijzing is naar de verzorgde, ietwat ludieke en vooral kleurrijke lay-out van het magazine.

Dînette Lumière

Die zorg weerspiegelt zich ook in de content van het magazine. Telkens weer gaan de journalisten bij Dînette op zoek naar personen die gepassioneerd zijn door de keuken. Chef of groenteboer, het maakt niet uit. Zolang het verhaal maar overstroomt van passie voor een product en de keuken. Toch is er ook ruimte voor andere, meer culturele verhalen. Dus niet alleen foodies kunnen er terecht om zich te verlekkeren.

Médaille D’or

De strategie en het harde werk van de redactie zorgde ervoor dat Dînette dit jaar in de prijzen viel. Zo won het een gouden medaille voor ‘Meilleur Magazine : service et art de vivre’ op de National Magazine Awards, een jaarlijkse awardceremonie die de beste Canadese magazines beloont voor hun straffe prestaties. Maar net zoals in de rest van de wereld gebeurde dat dit jaar in een live virtuele broadcast die kon gevolgd worden door journalisten en visual creatives uit heel Canada. Het is zelfs niet de eerste keer dat het magazine in de prijzen valt. In 2016, 2017 en 2019 wist Dînette al meermaals enkele awards binnen te halen, onder meer voor artistieke uitwerking en fotografie.

Dînette Mouvement

Voor de YouTube- en foodlover

Magazines maken zich de dag van vandaag heel sterk op social media. Voor de ene is Twitter ‘the place to be’ terwijl de andere het liefst zo visueel mogelijk speelt op Instagram. Ook Dînette doet het goed op deze kanalen, maar de YouTube-activiteiten springen er wel boven uit. Vooral de #teamdinette video’s zijn de moeite waard. Het team zoekt verlaten plekken in de natuur op en start er een heuse ‘cook ensemble’ onder vrienden.

Uiteraard is in Dînette adverteren ook mogelijk. Maar het hangt er natuurlijk van af wie je bent. De focus op producten en personen met een verhaal is hier zo sterk dat bedrijven zich op de algemene deler en de gemiddelde smaak richten, hier misschien niet zullen scoren. Wat leert u daar als adverteerder van? Stel uzelf de vraag of uw producten een meaningful verhaal hebben. Wat zit er achter het product? En past uw verhaal bij de boodschap die een magazine wilt brengen. Zo ja, dan dan zit u bij Dinette gebakken.

Dînette Brume


«MAGnify : OOG op de Toekomst»

Bestel hier uw gratis exemplaar van onze nieuwe uitgave ‘Oog op de toekomst’!


Ontdek ook onze andere straffe Magazines in de Kijker: