Duurzaamheid: uitgevers doen meer dan hun duit in het zakje

groen recycle logo op bruin papier

In de duurzaamheidstransitie is er geen keuze mogelijk. Iedereen moet mee. Opvallend daarbij is dat magazine-uitgevers niet willen volgen, maar leiden. En dat kunnen ze, dankzij de informatie- en sensibiliseringskracht van hun magazines.

 Lees ook: Duurzaamheid: hoe spreek je consumenten het beste aan?

Begin jaren 2000 hadden magazine-uitgevers het niet onder de markt als het om duurzaamheid ging. Voor hun product was immers papier nodig en dat betekende het omhakken van bomen.

Dat is nog steeds het geval, alleen is papier van slechtste leerling naar beste leerling geëvolueerd. “Papier gebruiken is tegenwoordig heel goed voor onze planeet”, zegt Thierry Hugot, Commercial & Group Marketing Director bij Rossel. “Wanneer een bos gerooid wordt voor papierproductie wordt er meteen een nieuw aangeplant. Neem daarnaast ook nog eens het element dat papier voor 90% uit gerecycleerd materiaal bestaat en je merkt dat papier ervoor zorgt dat de bossen beschermd worden.”

Hugot verwijst naar het FSC-label, dat aangeeft dat het gebruikte papier uit duurzaam beheerde bossen en/of gerecycleerd papier bestaat. Dit label is intussen de norm. Elke uitgever die we contacteerden, gebruikt enkel papier met dit label. En daar kunnen de hoge papierprijzen niets aan veranderen. “Wij blijven consequent papier gebruiken afkomstig uit duurzaam bosbeheer en als dusdanig gecertifieerd”, is Xavier Bouckaert, CEO van Roularta, duidelijk.

FSC label duurzaamheid / durabilité

Niet enkel papier duurzamer

Magazines bestaan trouwens niet enkel uit papier. Daarnaast is er inkt en in sommige gevallen ook een plastic folie om het magazine aan abonnees te bezorgen. Ook op deze twee vlakken is de afgelopen jaren sterk vooruitgang geboekt. De inkt is veel minder vervuilend en de plastic folie is in de meeste gevallen tegenwoordig bioafbreekbaar.

Blijft – althans bij een papier product – nog over: de distributie. Daar blijkt nog werk aan de winkel, al gaan hierover ook stemmen op. “Wij pleiten voor een retourloze distributie”, zegt Kristine Ooms, Co-owner van De Deeluitgeverij. “We moeten naar een nieuw systeem: een waarbij we de vraag op voorhand beter inschatten en het distributieschema fijner is zodat er minder waste is. Oplage mag geen promotiemiddel meer zijn. Binnen WE MEDIA onderzoeken we hoe we dit kunnen realiseren.”

“Vergeet echter niet dat de magazinemarkt er een is van de korte keten”, benadrukt Thierry Hugot. “We werken met lokale journalisten, drukken in België, … De distributie-impact is hierdoor al kleiner.”

De duurzaamheidsdoelen als kompas

Ook in de bedrijfsvoering zetten uitgevers steeds meer in op duurzaamheid, zowel bij grotere als kleinere groepen. Zo roept Roularta 2022 uit tot een jaar waarin het zowel als bedrijf als met individuele titels grote stappen wil zetten. Het baseert zich al enkele jaren op de 17 Duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties. “Zo is bijvoorbeeld SDG 12 belangrijk voor ons”, zegt Xavier Bouckaert. “Wij proberen tot een meer verantwoorde consumptie en productie te komen door onder andere de aankoop van een zeer energiebesparende drukpers. Die bespaart het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van 100 gezinnen. SDG 8 beantwoorden we dan weer door de nadruk te leggen op opleidingen en de ontwikkeling van onze medewerkers.”

Van een windmolen tot fairtrade koffie

Roularta zet dus zowel in op ecologische als sociale aspecten. Dat doet ook Rossel, dat in tegenstelling tot zijn mede-uitgever geen strategie en bijhorende duurzaamheidsverslag heeft, maar wel het aantal duurzaamheidsprojecten opdrijft. “Nieuwe bedrijfswagens zijn hybride of elektrisch”, begint Thierry Hugot de opsomming. “Op elk van onze gebouwen plaatsten we zonnepanelen, naast onze drukkerij staat een windmolen, …” Op deze manier zorgt de mediagroep op een ecologische manier voor de productie van energie voor o.a. servers. Ook de online mediaconsumptie heeft immers een impact

Op sociaal vlak heeft Rossel aandacht voor het welzijn en de koopkracht van zijn medewerkers en zet het in op ondernemerschap. Zo krijgen beloftevolle medewerkers snel de verantwoordelijkheid over een van de bedrijven van de groep of worden ze gestimuleerd om met de hulp van de uitgever een bedrijf uit de grond te stampen.

De Deeluitgeverij koopt dan weer heel bewust producten als koffie en thee aan en kreeg daarvoor van Netwerk Bewust Verbruiken een award voor. “En een merknaam als De Deeluitgeverij kies je ook niet toevallig”, voegt Kristine Ooms toe. “Het geeft aan dat we erg geloven in de krachten van dingen samen te ondernemen.”

Magazines als megafoon

Een laatste aspect van duurzaamheid waarop magazine-uitgevers sterk inzetten is sensibilisering via hun titels. Zo startte Pub in 2018 met het event Orbit by Pub waarmee het de reclamesector wilde warm maken om duurzamer te worden. “Het was voor ons de manier om de grootste impact te hebben”, verwoordt Editorial Director Philippe Warzée het. “Uiteraard proberen we zelf ook ons steentje bij te dragen. 90% van onze mensen komt met het openbaar vervoer naar het werk en we proberen onze oplage zoveel mogelijk te drukken om niet met overstock te zitten.”

Ook bij Rossel en De Deeluitgeverij ontwikkelen met name Le Soir en Eos Wetenschap initiatieven om hun lezers te inspireren en informeren. Het verst gaan allicht de Roularta-titels. Bij de uitgever heeft elke redactie eigen ambities op het vlak van duurzaamheid uitgeschreven. Bij Flair is bijvoorbeeld diversiteit en gendergelijkheid een belangrijke ambitie.

Het besluit is dan ook voor Xavier Bouckaert: “Uitgevers hebben een zeer grote maatschappelijke verantwoordelijkheid op vlak van duurzaamheidtransitie. Een uitgever kan niet meer afwezig blijven en moet het goede voorbeeld tonen en de maatschappij gunstig beïnvloeden.”

Lees ook: