Euh… Metaverse?

Portret Jo Caudron

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan deze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Jo Caudron, Founding Partner van Scopernia, maar ook auteur en keynote speaker, vertelt ons meer over de metaverse.

Lees ook: Euh… thought leadership

Wat is de metaverse?

De metaverse is niets nieuws. Het is zowat 30 jaar oud. In de jaren ’90 verschenen er nogal wat science fiction films die zich in een alternatief universum afspeelden. Denk maar aan The Matrix.

Ook op internet kennen we het. In de jaren 2000 was Second Life gedurende een tijdje heel populair. Ook daarin liep je in een andere gedaante rond. Heel wat bekende games spelen zich trouwens in de metaverse – een parallelle wereld – af. Fortnite, Roblox en Minecraft zijn maar enkele van de vele voorbeelden. Ze zijn zo goed voor heel wat mediaminuten van de jongeren.

Voor wie een meer dromerige kijk heeft, gaat metaverse trouwens nog iets verder. Het is dan een intergeconnecteerde versie van alle verschillende metaverses. Dat is de grote droom van Facebook-oprichter Marc Zuckerberg. Hij gaat ervan uit dat de volgende digitale wereld er een wordt waar je van de ene metaverse naar de andere kan. Het is een parallelle wereld met eigen regels en een eigen munt. Dat doet sterk aan het huidige Facebook denken, niet? Het enige verschil is dat Facebook dan zou evolueren van een ‘plat scherm’ naar een wereld waar we elkaar ‘echt’ kunnen ontmoeten.

Waarom blijft het een trend?

Het is al langer een trend, maar het wordt steeds meer mainstream. Dat Facebook, maar ook Microsoft en Epic Games erop inzetten, en er veel geld en een hoop PR tegenaan gooien, geeft aan dat het wel eens zou kunnen doorbreken.

Een tweede reden is het feit dat virtuele assets, zoals cryptomunten en tokens, aan belang winnen. Er komt een munteenheid in zo’n parallel universum. Als digitale kunst betaald wordt met digitale currencies ter waarde van 70 miljoen dollar, weet je dat er iets aan het gebeuren is. De virtuele economie wordt ernstig.

Wat kunnen magazines, magazine-uitgevers of magazineadverteerders ermee?

Uitgevers steken hun teen in het water en voelen of er tractie is. Zo heeft Hearst een dergelijk initiatief opgezet. Met zijn Hearst Youth + Wellness Group Airship wil de groep aan zijn klanten tonen wat co-branded VR-ervaringen voor de doelgroep van jonge vrouwelijke gamers kunnen betekenen.

Het meest interessant is de metaverse eigenlijk voor creatieve bureaus die er iets op verzinnen en aan adverteerders verkopen dat ze er heel wat PR mee zullen halen.

Uitgevers van hun kant zouden er iets structureels mee kunnen doen, maar dan moeten ze het helemaal anders aanpakken. Nog te vaak proberen ze hun magazine op een ander medium te brengen. Je moet echter loskomen van de vorm en kijken naar de functies die een magazine heeft. Sommige van die functies kan je misschien ook in de metaverse inzetten.

Overall zou ik magazine-uitgevers aanraden om hun grote sterkte – de kennis van de doelgroep – meer te gaan gebruiken als consultant. Uitgevers kunnen als geen ander merken helpen om die doelgroep te bereiken.

Portret Jo Caudron Jo Caudron, Founding Partner van Scopernia

Lees ook: