Euh… shoppable content?

Jonas de Cooman

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan deze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Jonas De Cooman, Founder & CEO van Spott, legt uit wat marketeers met shoppable content aankunnen.

Meer vaktermen uitgelegd: meaningful marketingconsent management platformwoke washingSSP

Wat is shoppable content?

Internet was initieel een tekstueel medium, maar het visuele wordt steeds belangrijker. Wanneer je foto’s en video’s interactief maakt, kan je ze als een rekruteringskanaal inzetten zodat de consument tot aankoop kan overgaan van het product dat hij op de foto of video zag.

Neem daar nog bij dat het gros van de internetconsumptie mobiel is en we het mobiel moeilijk hebben om tot conversie te komen, en je merkt meteen hoe belangrijk het is om foto’s en video’s ‘aanklikbaar’ te maken zodat consumenten meteen kunnen aankopen wat ze zien.

Shoppable content is dus een technologie die je toelaat om als consument naadloos van inspiratie naar actie over te gaan.

Waarom blijft het ook in 2021 een trend?

10 jaar geleden was shoppen op internet vooral functioneel, nu wordt het steeds meer inspirationeel. Vroeger was het ‘ik zoek iets en ik vind iets’, nu eerder ‘Ik zie iets en ik wil iets’. Online shoppen wordt een echte beleving. In deze context wordt shoppable content onmisbaar en blijft het een trend.

Wat kunnen magazines, magazinewebsites en adverteerders met shoppable content?

Digitale magazines zijn de grootste oppportuniteit en de grootste bedreiging voor shoppable content. Digitale publishing explodeert: elk bedrijf maakt content. Shoppable content maakt het mogelijk om daar ook een verdienmodel aan te koppelen. Je kan direct op basis van de content kopen, in plaats van de content te moeten onderbreken met push reclame. Een gigantische opportuniteit.

De bedreiging is dat het steeds moeilijker wordt om je audience te bereiken, net omdat alles zo gefragmenteerd is. Digitale publishing zorgt ervoor dat het moeilijker wordt te connecteren met je publiek. Dat zet zo ook een rem op de impact van shoppable content.

Ook printmagazines bieden heel wat opportuniteiten. Zij worden steeds meer hybride en omnichannel. Met QR-codes kan je de ervaring voor de lezer rijker maken én doorklikmogelijkheden naar een winkel voorzien. Dat doen magazines trouwens al een aantal jaren.

Jonas de Cooman Jonas De Cooman, Founder & CEO van Spott

Lees ook: