Euh… SSP?

Dax Vercauteren

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan ze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Dax Vercauteren, Commercial Director Benelux bij Adform, heeft het over de SSP.

Lees ook: Re-evaluating Media: wat er in België beter kan

Wat is een SSP?

SSP staat Sell Side Platform en het is daar dat u als uitgever je online inventaris aanbiedt. Dat is het totaal van het aantal mensen dat op uw site komt en die u aanbiedt aan adverteerders. Vroeger plaatsten we banners die elke bezoeker te zien kreeg, dankzij programmatic advertising kan u als adverteerder gerichter inkopen en daar helpt een SSP bij.

Die communiceert trouwens met een DSP (Demand Side Platform), een gelijkaardig platform, maar dan bij de adverteerder. Daarin geeft hij aan waarnaar hij op zoek is. Wanneer vraag en aanbod overeenkomen, wordt er mediaruimte aangekocht.

Tussen de SSP en de DSP kan zich eventueel nog een DMP (Data Management Platform) bevinden. Die zorgt ervoor dat de aankoop enkel doorgaat als er met bepaalde parameters rekening gehouden is, bijvoorbeeld als de persoon al eerder de site van de adverteerder bezocht of naar een blog over een bepaald onderwerp surfte.

Waarom blijft de technologie zo belangrijk in 2020?

Het is een onderdeel van de technologie die targeted advertising toelaat en die trend zie ik niet snel verdwijnen. Het laat u immers toe om enkel het deel van het publiek aan te spreken dat bijvoorbeeld al interesse in uw diensten toonde. Daardoor is uw communicatie relevanter voor die doelgroep en besteedt u uw budget efficiënter.

Uiteraard blijft reach belangrijk. Maar is het niet interessanter om een groot publiek te bereiken met communicaties die aangepast zijn aan de doelgroep? Als food retailer communiceert u naar de ene persoon misschien beter met een wijnaanbod, terwijl een ander meer geïnteresseerd is in bier. Om dit te realiseren is programmatic advertising nog belangrijker.

Hoe zouden magazines en magazinesites nog beter gebruik kunnen maken van een SSP?

De grote troef van magazines is het feit dat ze niches bereiken. Dat zijn misschien niet zoveel mensen, maar wel een heel homogene groep waar bepaalde adverteerders naar op zoek zijn. Dat bereik aanbieden – in plaats van inventory – lijkt me als uitgever zeer verstandig.

Daarnaast rijst natuurlijk de vraag of u magazineadvertenties an sich ook via programmatic advertising kan laten aankopen. Wij voeren momenteel een test uit in Frankrijk, maar an sich blijft het een vrij analoog gegeven. Bij digitale magazines werkt het natuurlijk gemakkelijk. In een magazine dat u bijvoorbeeld via Issuu verspreidt, kan u perfect via programmatic advertising advertenties toevoegen die gericht zijn op een bepaald publiek.

Dax Vercauteren, Commercial Director Benelux, Adform

Lees ook: