Euh…Consent Management Platform?

Jan Decorte, EY Law

Tegenwoordig worden we overstelpt met nieuwe vaktermen, vaak gelinkt aan technologie. Maar waarvoor staan deze juist? En wat kunt u ermee? Magazine Media is graag uw gids en laat experts ter zake aan het woord. Jan Decorte, advocaat en Associate Partner bij EY Law, legt uit wat consent management platforms voor marketeers kunnen betekenen.

Wat is een consent management platform (CMP)?

Het is in de eerste plaats een software voor website-eigenaars. CMP helpt om de toestemmingen die je van consumenten nodig hebt voor marketing bij te houden: voor welke pagina’s heb je een toestemming nodig? Hoe kan je die toestemming bekomen? Hoe houdt je de bewijzen bij? Een CMP zorgt o.a. voor de pop-up’s over cookies die je op elke site tegenkomt. Daarnaast voert de software op geregelde tijdstippen ook tests uit om te zien of je nog in regel bent. Tot slot beweren de providers dat je als website-uitgever ten allen tijde in regel bent met de wetgeving en dat is natuurlijk een uitermate belangrijk punt. Onetrust en Cookiebot zijn bekende namen van CMP’s.

Waarom is het anno 2020 zo belangrijk?

Alles wat betreft privacy en persoonlijke data wordt juridisch-technisch steeds complexer én blijft maar evolueren. Zo moet de nieuwe e-privacy regelgeving er nog aankomen…

Daarom heb ik ook twee bedenkingen bij deze systemen. Klopt ten eerste hun bewering wel dat je dankzij die tools als uitgever altijd ‘compliant’ bent? Er komt steeds meer regulering, je moet constant up-to-date blijven. Ten tweede vormt de regulering per land een extra uitdaging. De GDPR-regulering geldt in principe in heel Europa. Dat klopt voor 80 à 90%, maar per lidstaat is er ook steeds een nationale gegevensbeschermingsautoriteit, die lokale beslissingen neemt als gevolg van bepaalde cases en die (lichtjes) kunnen afwijken van beslissingen van andere gegevensbeschermingsautoriteiten in andere lidstaten. Bij een goede CMP worden dan ook de lokale regelgeving, richtlijnen en beslissingen lidstaat per lidstaat opgevolgd.

Waarom is het belangrijk voor magazinewebsites en adverteerders?

CMP’s brengen eenvoud in complexiteit, waardoor je je als uitgever op je eigen business kan focussen. Het zorgt er ook voor dat de surfer duidelijk wordt ingelicht. Dat stelt hem gerust. Hij voelt dat er correct met zijn data wordt omgesprongen en dat zorgt ervoor dat hij de site vertrouwt. En dat is dan weer goed voor adverteerders. Mensen kopen immers enkel producten en merken die ze vertrouwen en het vertrouwen van de site straalt af op de merken.

Jan Decorte, EY Law Jan Decorte, advocaat en Associate Partner bij EY Law

Lees ook: