Europees onderzoek bewijst: booming online business biedt kansen, ook voor magazines

De creatieve en culturele industrie is de derde grootste in Europa en gaat door een grondige transformatie als gevolg van digitalisering. Dat blijkt alvast uit een studie van de Europese organisatie EPC. Hoog tijd voor de belangrijkste learnings, uiteraard met een focus op publishing.

We maken met z’n allen deel uit van de derde grootste sector van Europa. Het geheel van creatieve en culturele industrieën is goed voor 535,9 miljard euro of 4,2% van de ‘omzet’ van Europa. Meer dan 7 miljoen Europeanen werken erin. Enkel de bouw en de horeca doen beter.

Wat betreft magazines trapt de studie een open deur in: “Magazines zitten in een transformatie nu uitgevers sterke magazinemerken uitbouwen en kwaliteitsvolle content aanbieden op digitale platformen en devices.” Ze voegt daar echter opvallend cijfermateriaal aan toe. De multimedia-aanpak zorgt er immers voor dat magazinelezers nu wekelijks 3% meer tijd doorbrengen met hun blad dan in 2010.

De studie – trouwens uitgevoerd door Ernst & Young – geeft ook enkele mooie voorbeelden van succesvolle business modellen. Zoals dat van Der Spiegel. De webversie van het weekblad heeft 60 journalisten in dienst, wordt maandelijks gelezen door 5,6 miljoen unieke bezoekers en is – in tegenstelling tot de printversie – sinds 2005 winstgevend.

Online advertising in z’n geheel heeft gezorgd voor een totale ommekeer binnen de reclame- en media-industrie. In 2008 was 14% van de totale reclamebestedingen online. Tegenwoordig wordt het aandeel geschat op 24%, waarmee het het tweede meest gebruikte communicatiemedium is. Televisie staat vooralsnog op nummer 1, maar ziet haar koppositie in gevaar komen.

De opkomst van internet hielp enerzijds reclamebureaus om de economische crisis het hoofd te bieden én hielp media om hun inkomstenbronnen te diversifiëren. Anderzijds hielpen de nieuwe technologieën om reclamecampagnes goedkoper op te zetten. Hierdoor liepen de inkomsten van mediabedrijven dan weer terug.

Tot slot bieden de nieuwe devices nieuwe mogelijkheden. Meer dan 50 miljoen Europeanen hebben toegang tot internet via een tablet en 68% bezit een gsm met toegang tot het wereldwijde web. Een stijging met 46% sinds 2010. Dit zorgt ervoor dat de manier waarop mensen media consumeren grondig verandert. En het zorgt ook voor een stijgende interesse van adverteerders in online advertising. Ook native advertising speelt hierop in. Weg met de pop-ups van begin jaren 2000; voortaan wordt de aandacht van de consument getrokken via interactieve advertenties, waarbij hij content, games en social sharing functies voorgeschoteld krijgt. Een andere trend is het gebruik van stemherkenning om interactie te genereren met spots via de radio of de smartphone.

Het lijdt dus geen twijfel dat smartphones en tablets een nieuwe revolutie aan het inleiden zijn. Volgens Berg Insight zal mobile advertising in 2017 goed zijn voor 4,4% van de advertentiebestedingen wereldwijd. Dat zou betekenen dat het goed is voor 2,6 miljard dollar of 15,5% van het aandeel van online advertising. Wanneer deze industrie tot volle wasdom komt, zal mobile advertising ongetwijfeld een spelverdelende rol spelen in de interactie tussen merken en consumenten. En daar kunnen magazines uiteraard hun voordeel mee doen…

Meer info: klik hier