Fans van social media zijn gek op magazines

Het kan op het eerste zicht wat verrassend lijken, maar consumenten die sterk actief zijn op sociale media zijn ook grote fan van magazines. Dat blijkt uit de bereikcijfers die meetinstituut AudiPresse bekendmaakte voor de Franse markt.De blik bij onze zuiderburen levert enkele opmerkelijke gegevens op. Zo blijkt dat de grote fans van nieuwe technologieën ook ‘heavy’ magazinelezers zijn: wie over een tablet beschikt, haalt bijvoorbeeld een gemiddelde van 6,3 gelezen perstitels (terwijl het algemene gemiddelde 6 bedraagt). Wie sterk actief is op social media haalt zelfs nog hogere scores: 6,8 voor Twitter-adepten tot 7,3 voor Google+-gebruikers! Facebook-fans van hun kant houden het bij het gemiddelde.

Deze opmerkelijke resultaten komen uit de persbereikstudie die AudiPresse in Frankrijk uitvoert. Tussen 1 juli 2013 en 30 juni 2014 werden hiervoor meer dan 35.000 respondenten (15+) bevraagd. Hen werd naar hun leesgedrag gevraagd van kranten en magazines, zowel op papier als via de pdf-versie.

In het algemeen toont de studie trouwens indrukwekkende cijfers: 49,7 miljoen Fransen lezen maandelijks een magazine en/of krant. Dit komt neer op zo’n 97% van de bevolking (15+). Pers blijft dus ook bij onze zuiderburen een bijzonder sterk medium. Wilt u nog een straffer cijfer: 49% (of 1 Fransman op 2) leest dagelijks een magazine!

Tot slot nog dit: perstitels, tv-bladen uitgezonderd, worden voornamelijk thuis gelezen (69%). Wie het buitenshuis doet, geniet van zijn titel op het werk (11%), het openbaar vervoer (6,3%), bij verwanten of vrienden (6,2%) of in een wachtzaal (5,2%). Om evidente redenen worden tv-bladen hoofdzakelijk thuis gelezen (94%).

Meer info? Klik hier