Surf naar

WeMedia

Flow Magazine, de Nederlandse rising star

Als creatief tijdschrift vol inspiratie heeft Flow Magazine sinds de lancering in 2008 een fraai parcours gereden. Twee jaar na de start realiseerde het al een verkochte oplage voor België en Nederland van 62.470 exemplaren, waarvan toen 9.313 in ons land. Begin dit jaar was het totale aantal gestegen tot 70.642 stuks. Reken daarbij ook 100.000 verkochte exemplaren per Duitse editie als uitschieter tussen de zeven internationale edities.

€œWe durven ons gevoel te volgen om een origineel tijdschrift te maken dat zich niet aan de bladenmakerswetten houdt€, zegt creative director Astrid van der Hulst. Haar functietitel is geen toeval, want zij en haar collega Irene Smit wilden geen ” €œhoofdredacteur-oude stijl”€ zijn. €œVeel bladen gaan over trends. Wat je moet dragen, wat je moet zien, in welke straatjes je moet shoppen. Wij doen dat niet. We wilden een blad maken waar je niet zo veel van moet. We maken verhalen over filosofie, positieve psychologie, klein geluk, andere manieren om over het leven na te denken.€

Die aanpak neemt niet weg dat Flow wel een echt merk wil zijn. Met zoals gezegd buitenlandse spin-offs – €œBinnenkort onderzoeken we zelfs in Japan de mogelijkheden€, verklapt van der Hulst – maar ook met de nodige diversificatie. Online verschijnt er dagelijks verse content, aangevuld met een webshop, een tablet app (67.216 downloads), een Facebookpagina (71.255 likes), een Twitteraccount (22.782 volgers) en aanwezigheid op Instagram (24.000 volgers). Offline bestaat Flow in specials, het wekelijkse Flow Weekly (een magazine annex schriftje), stationery, agenda’s, postzegelvelletjes, kalenders of doeboeken.

Binnen de multimediale benadering van Flow blijft papier zeer cruciaal om de creativiteit in het DNA van Flow te uiten. Binnen eenzelfde uitgave varieert Flow bijvoorbeeld graag met papiersoorten. €œVeel tijdschriften zien papier alleen maar als een medium om letters op te drukken. Papier kan een pop-up zijn, vouwen, kan een cadeau zijn, een poster of een ansichtkaart. Het is leuk om steeds nieuwe dingen van papier te bedenken en te realiseren€, besluit Astrid van der Hulst.

Lees ook hier over Flow en de storytelling.

Print Friendly, PDF & Email