Gal-dem, de strijd voor gelijkheid

Gal-dem cover Ray BLK

In tijden waarin racisme en discriminatie opflakkeren moet iedereen een standpunt innemen. Magazines en journalisten spelen een belangrijke rol in hoe wij deze concepten opvatten. Het Britse magazine gal-dem pakt discriminatie aan in eigen sector.  

In Groot-Brittannië zijn 55% van de journalisten mannen, zo toont een studie van City University London uit 2016 aan. Een steekproef van de KU Leuven uit 2016 toont dat het cijfer in België nog hoger ligt: slechts 36,5% zijn vrouwen. En dat zou u dezer dagen toch moeten doen fronsen. Ook de cijfers over afkomst in Groot-Brittannië doen het niet goed: 0,4% is Moslim en 0,2% is gekleurd. Een scherp contrast met de 94% blanke Britse journalisten. In de VS is slechts 21,9% van de journalisten van een andere afkomst. De ‘to do’ springt eruit: diversifiëren op vlak van journalistiek.

Het Britse magazine gal-dem pakt het op haar eigen manier aan. Gal-dem strijdt voor gelijkheid voor vrouwelijke en niet-binaire gekleurde journalisten door samenwerking met hen te stimuleren. Het feit dat er nog steeds veel seksisme, racisme, transfobie en vooroordeel bestaat, maakt het hen namelijk moelijker om door te breken in de journalistieke industrie.

GAP sponsored content gal-dem- banner
Homepage gal-dem with GAP banner (sponsored content)

En precies daarom wilt gal-dem deze journalisten een kans geven. De kans om hun eigen stukken te schrijven, om hun eigen verhaal te doen en om dat verhaal te publiceren en zo anderen te inspireren. Want enkel op die manier kunnen zij correct vertegenwoordigd worden in en door de media.

Weg met ismes en fobieën

De redactionele stukken van gal-dem zijn niet vrij van ismes en fobieën. Integendeel. Elk stuk staat er bol van en elk stuk is er een aanklacht tegen. Het magazine heeft dan ook een duidelijk doel voor ogen. “Ons journalistiek en creatief werk is bedoeld om debatten vorm te geven, om de toon in discussies te veranderen, om nieuwe manieren van denken te creëren en om bij te dragen aan sociale bewegingen.” Gal-dem is zonder meer een magazine met een missie.

Maar niet enkel in haar teksten klaagt gal-dem discriminatie aan. Ook haar illustraties weerspiegelen de boodschap van het magazine. Van foto’s over kunstige portretten tot handgetekende illustraties. Zowel de printversie als de digitale versie doen een beroep op deze illustraties om hun boodschap kracht bij te zetten.

Het magazine laat echter ook ruimte voor lichtere content. Cultuur en lifestyle worden besproken, maar de missie van het magazine is nooit veraf.

Liv Little

Liv Little is de geniale vrouw die de missie van gal-dem stap voor stap heeft waargemaakt. Gefrustreerd door een gebrek aan diversiteit aan de universiteit, richtte zij gal-dem op. Het magazine begon in 2015 met een jaarlijkse printversie die een oplage van 1.000 exemplaren telde. Sindsdien heeft het magazine een tandje hoger geschakeld. Zo werken er ondertussen meer dan 70 vrouwen voor Gal-dem, heeft het een internationale uitvalsbasis en mocht Liv Little zich in 2016 tot de 100 meest invloedrijke vrouwen rekenen volgens de BBC. Niet slecht voor een vrouw van 27 jaar, niet?

Voor adverteerders is het echter oppassen geblazen. Adverteren in magazines als gal-mag is niet eenvoudig en doet u als merk niet enkel omdat u wilt deelnemen aan de discussie. Denk dus niet vanuit plat opportunisme, maar ga na wat het DNA van uw merk is. Zijn merk en magazine complementair, dan kunt u er enkel baat bij hebben. Zo niet, dan zult u snel genoeg afgestraft worden.

GAP sponsored content gal-dem
Sponsored content GAP on gal-dem website

Ontdek ook andere inspirerende magazines: