Vrouwen komen van Venus en mannen… gaan naar Mars (sommigen, zoals Musk en Bezos, proberen dat toch). Hier op aarde blijven de verschillen tussen de sexen ons bezighouden. Een nieuw Reuters-onderzoek bracht de verschillen in nieuwsconsumptie tussen mannen en vrouwen in 11 landen in kaart. Met als doel nieuwsmedia en overheden handvatten te geven om vrouwen te bereiken.
Lees ook: Gender: moedige marketeers oogsten meer succes
Het Reuters-onderzoek staat wel degelijk in de context van het coronavirus. Covid-19 heeft vrouwen in de wereld namelijk zwaarder getroffen dan mannen, zo bleek recentelijk uit ander onderzoek. Ze verloren vaker hun job, kregen meer onbetaalde taken op hun bord en waren vaker slachtoffer van huiselijk geweld dan mannen. Reden voor Reuters Institute for the Study of Journalism om de genderverschillen op het vlak van nieuws nader te onderzoeken.
De belangrijkste conclusies van Reuters
In alle landen zijn er behoorlijke verschillen tussen mannen en vrouwen als het gaat om interesse in nieuws in het algemeen (ca. 10%). De cijfers van de drie gemeten Europese landen lopen daarbij behoorlijk uiteen: de interesse in nieuws in het Verenigd Koninkrijk is relatief laag met 54%/44% (M/V), terwijl dit in Finland maar liefst 80%/62% is. Het andere gemeten Europese land is Duitsland (72%/63%), waar het rapport opmerkt dat dit verschil bij de jongeren (18-24 jaar) zelfs nog meer oploopt.
Mannen zeggen vaker dan vrouwen dat ze ‘extreem’ of ‘zeer’ geïnteresseerd zijn in politiek nieuws op alle markten. Vrouwen vertonen daarentegen meer belangstelling voor nieuws over gezondheid en onderwijs.
Vrouwen- en mannenmedia?
Televisienieuws is meer in trek bij vrouwen dan bij mannen, hoewel de percentages op dit punt niet sterk uiteenlopen: 5-6% verschil tussen mannen en vrouwen in de drie onderzochte Europese landen.
Vrouwen zullen minder dan mannen direct naar een website gaan voor nieuws, maar ze noemen sociale media wel iets vaker als nieuwsbron. Dat geldt nog in sterkere mate voor jonge vrouwen. Facebook is voor zowel mannen als vrouwen nog steeds een belangrijke nieuwsbron. De andere sociale media, met name YouTube en Twitter, zijn populairder als nieuwsbron bij mannen.
Nieuwsengagement
Als het gaat over praten over nieuws zijn er eveneens kleine genderverschillen. Vrouwen praten iets meer met vrienden en familie over nieuws en zijn minder snel geneigd commentaar achter te laten op nieuwswebsites of op sociale media. Deze laatste percentages zijn overigens ook voor mannen niet hoog in de drie gemeten Europese landen.
Over sommige zaken zijn mannen en vrouwen eensgezind. Wanneer het gaat om vertrouwen in nieuws (zowel offline als online) en over de bezorgdheid over ‘nepnieuws’ online zijn er weinig verschillen tussen mensen in hetzelfde land. De verschillen tussen de landen lopen wel sterk uiteen zoals de grafiek laat zien.
Genderverschillen? Diversiteit gevraagd
Grote nieuwsmedia, zoals BBC en Helsingin Sanomat stellen zich 50:50 doelen om het aantal vrouwen dat in nieuwsprogramma’s voorkomt op gelijk niveau te brengen met de mannen. En ook in de redacties van nieuwsmedia en in de top van mediabedrijven is er sprake van een streven naar gelijkheid, wat de beeldvorming in het nieuws zal beïnvloeden.
Het geeft vooral aan dat zelfs in de welvarende westerse landen de situatie nog lang niet gelijk is voor vrouwen en mannen. Op het vlak van diversiteit is er nog werk aan de winkel!
Bronnen: Reuters Institute, WNIP
Lees ook: