Group M: Belgische markt daalt in 2020 met 15,6%; totale herstel pas in 2022

[via MediaSpecs] De coronacrisis heeft niet alleen invloed gehad op onze economie, maar ook op onze media- en  algemene consumptie. Dat blijkt uit de resultaten van het This Year Next Year-rapport van GroupM, dat ook de reclamebestedingen in de Belgische markt in kaart brengt.

Lees ook: Lokale media: net zoals in de Asterix-strips doen de Belgen het goed

Op basis van het wereldwijde rapport blijkt dat alle regio’s in 2020 hebben geleden onder de coronacrisis. De meeste regio’s zullen zich in 2021 hersteld hebben, maar specifiek voor de EMEA-zone en België wordt geschat dat het volledige herstel pas later zal komen. De Belgische markt zal in 2020 met 15,6% dalen en het totale herstel zal pas in 2022 plaatsvinden. De combinatie van stijging in e-commerce, thuiswerk en een snelle consumptiecultuur zal daarentegen wel resulteren in een globale digitale opleving binnen de traditionele media voor België. Het rapport geeft tevens inzichten in de evolutie van advertentie-uitgaven door de media, maar bevat ook enkele economische en trendsettende inzichten voor de komende jaren.

Hoewel de cijfers met enige voorzichtigheid moeten bekeken worden, blijft het vertrouwen in een consistente groei op lange termijn intact. Enerzijds door een positief evoluerende gezondheidssituatie, als door de voortdurende innovatie van media om nieuwe advertentiemogelijkheden te creëren. Om de evolutie op de voet te volgen, maakt GroupM ook gebruik van een regelmatig bijgewerkt Recovery Dashboard dat de laatste gegevens op verschillende niveaus weergeeft.

In termen van mediaconsumptie is het geen verrassing dat OOH en cinema hebben geleden onder de overheidsmaatregelen. Onder andere theaters en cinemazalen werden gesloten en de mobiliteit van mensen werd sterk beperkt. Op het vlak van televisieconsumptie was er wel een stijging merkbaar, net als op digitaal vlak (met name sociale media) en radioconsumptie waarbij er een toename was van het digitale audioverbruik.

Het World Advertising Research Centre (WARC) publiceerde soortgelijke cijfers in november 2020. Deze prognose (waarop de gegevens per land zijn gebaseerd) komt uit op -14,5% voor 2020. Ons land valt onder de middenmoot. Het WARC schat dat de mediabestedingen in België met bijna 16% zijn gedaald.

Ondertussen is 2021 begonnen en is de vraag natuurlijk: wat nu? De huidige WARC-voorspelling mikt op een herstel van 10% in 2021 ten opzichte van het vreselijke 2020. Ook als de ratio’s overal positief zijn, zal de mediawaarde die in 2021 geïnvesteerd wordt (praktisch) overal nog altijd lager blijven dan in 2019. Het wordt een jaar van traag herstel en het zal minstens twee jaar duren voor we kunnen recupereren wat corona ons deed verliezen.

Lees ook: