Hearst personaliseert advertenties in print, gebaseerd op uw online gedrag

personalised StriVectin ad with Lauren Hutton

“Beste Maria, deze geheel vernieuwde anti-rimpel crème is ideaal voor jouw huid.” Dat zou de aanhef kunnen zijn van een advertentie in de papieren versie van Hearst-titels. Sterker nog: binnenkort verschijnt de eerste, op deze wijze gepersonaliseerde advertentie van het merk StriVectin in Elle.

Lees ook: Euh… personalisatie?

Om de nieuwe service, MagMatch geheten, te kunnen aanbieden aan adverteerders, maakt de uitgever gebruik van ‘first party data’, aangevuld met third party data voor niet-ingelogde gebruikers om gedrag anoniem te matchen. Uit online surf- en klikgedrag leidt Hearst Data Studio af of iemand in de markt is voor een bepaald merk en product. Vervolgens krijgt de persoon een volledig ‘getargete’ advertentie…. In het papieren magazine!

MagMatch debuteert met beautymerk StriVectin in het nieuwste nummer van Elle, maar ook in de andere Hearst-merken, zoals Cosmopolitan, Esquire, Food Network Magazine en Car & Driver, kan met MagMatch geadverteerd worden. Het aanbod geldt voor alle sectoren, behalve farmaceutische producten.

Adverteerders benutten nauwe lezersband

Advertenties op naam zullen alleen mogelijk zijn voor abonnees, maar er zijn veel andere manieren van personaliseren mogelijk. Wanneer uit online gedrag blijkt dat een lezer interesse heeft in een bepaald type auto, een SUV of juist een compact model, kan het automerk zijn advertentie in Car & Driver daarop aanpassen.

Hearst wil met MagMatch adverteerders nog beter gebruik laten maken van de nauwe band met de lezers. Hier loert echter ook het gevaar van privacygevoeligheid: niet iedereen vindt het aangenaam dat zoveel informatie over hem/haar bekend is bij media en merken. Online targeting is voor mensen vaak eng en benauwend, omdat ze het gevoel hebben gevolgd en bekeken te worden. Hoewel dat met printadvertenties veel minder opvalt, blijft waakzaamheid geboden.

MagMatch is een logisch vervolg op Sample Ignition 360, het social media advertentieproduct dat Hearst eerder dit jaar lanceerde. Lezers kunnen gratis staaltjes opvragen in ruil voor hun email- en postadres. Op vraag van adverteerders kan Hearst dit nog opvolgen met een verzoek om feedback en de vraag om merkreviews te schrijven voor het merk. De data kan ook gebruikt worden voor retargeting.

Bronnen: Adweek, Whatsnewinpublishing.com

MAGnify 2019 logo
Is de wereld plat? Geloven consumenten nog in media? Wat denken jongeren over magazines? Hoe werk je best met influencers?
Tijdens MAGnify op 3 oktober, krijgt u antwoord op al deze vragen (en meer)
Schrijf u in op www.magnify.be

Gerelateerde artikels: