Magazines-uitgevers over corona: “Eén les? Onmogelijk!”

Corona heeft alle sectoren door elkaar geschud: sommigen deden er hun voordeel mee, de meesten hadden en hebben het nog steeds moeilijk. Maar deze site gaat natuurlijk over magazine media. Daarom vroegen we drie uitgevers hoe zij terugblikken op het afgelopen jaar.

Lees ook: Welke impact heeft het coronajaar op merken?

“Eén les? Onmogelijk!” Als onze rondvraag bij de uitgevers wat heeft geleerd, is het wel dat de veranderingen de afgelopen jaren talrijk waren: een magazine of site vanop afstand maken, zorgen dat er advertentie- en lezersinkomsten waren, in vele gevallen inhoudelijk snel inspelen op de actualiteit, … De drie uitgevers die we interviewden hebben samen tientallen jaren magazinemaken op hun conto, maar deze situatie was ook voor elk van hen een stevige uitdaging.

Veerkracht

Wat bij alle drie terugkomt: de enorme veerkracht. “Corona heeft ons als nieuwe, kleine organisaties veel geleerd”, klinkt het bij Kristine Ooms, eigenaar van De Deeluitgeverij (met Eos, Bahamontes en Moteren & Toerisme als belangrijkste titels). “Hoe belangrijk aanpassingsvermogen en veerkracht zijn, hoe belangrijk vertrouwen en respect zijn, hoe deugddoend loyale medewerkers zijn, … Bovenal leerde het ons hoe belangrijk onze verbondenheid is. Meer dan ooit en zoomend samen voor een doel gaan, mét de dipjes en tegenslagen en sterk veranderde werk/thuissituatie. Maar ook mét het plezier om samen iets te bereiken. Wat soms bewuster en meer waard leek in deze crisis.”

“Ik wist al dat we een topteam hadden”, verwoordt Karen Hellemans, uitgever bij Roularta en hoofdredactrice van Libelle, het, “maar het afgelopen jaar hebben we toch alle registers aan creativiteit en veerkracht opengetrokken. Net als heel wat anderen hadden onze journalisten en andere medewerkers weinig ontspanning, werkten ze thuis met kinderen in de buurt, … Maar ze zijn blijven gaan voor hun lezers en voor hun job en daar ben ik zeer fier op.” 

De vloer missen

Hierbij mogen we natuurlijk niet vergeten dat het maken van een magazine een van de mooiste voorbeelden van teamwork is: eerst doet ieder zijn deeltje, maar op het einde valt alles samen: samen discussiëren over de cover, samen door de opmaak van het magazine lopen om te kijken of alles wel op de juiste plek staat, samen door de eindredactierush wanneer de deadline genadeloos dichterbij komt, … “Ik hoor van de collega’s op de redacties dat alles feilloos verloopt op technisch vlak, maar dat het gebrek van fysiek overleg stilaan begint door te wegen”, zegt Mieke Berendsen, Business Development Manager Publishing bij DPG Media Advertising.

Karen Hellemans mist dan weer het rondlopen op ‘de vloer’, waar je zaken oppikt, snel even brainstormt, … terwijl Kristine Ooms al lessen heeft getrokken: “We investeren momenteel in een platform met handig zoek- en archiveringssysteem en een digitale plank wat het vanop afstand werken overzichtelijk houdt.”

Essentieel

Een tweede les is gelinkt aan het feit dat krantenwinkels als essentiële sector gezien werden. Het toont aan hoe belangrijk magazines voor mensen zijn. “Als er iets is dat we geleerd hebben, is het wel dat magazines of kranten echt iets betekenen voor mensen en mensen kunnen verbinden”, verwoordt Mieke Berendsen het.

“We beseffen meer dan ooit wat voor een sterke merken we hebben”, klinkt het bij Karen Hellemans. “Bij Roularta hebben we er zelfs een aanbod aan gekoppeld: als je een abonnement neemt op een magazine krijg je een onbeperkte digitale toegang tot de andere bladen van de groep.”

Geen business as usual

Dat brengt ons bij het businessaspect. Volgens het CIM ging de magazineverkoop er in 2020 licht op achteruit. Toch tonen de uitgevers zich tevreden. “Libelle is met 1,7% gegroeid”, verheugt Karen Hellemans zich. “Voor het grootste weekblad is dat toch een enorme prestatie.”

Het feit dat krantenwinkels en retailers openbleven, heeft duidelijk in het voordeel van magazines gespeeld, net als het feit dat steeds meer lezers een abonnement hebben. Bovendien halen magazine-uitgevers voor het eerst ook geld uit nieuwsbrieven.

De advertentie-inkomsten hadden het natuurlijk moeilijker door corona. “Tot voor de zomer hadden we heel wat annulaties, na de zomer is weer wat opgepikt”, vertelt Mieke Berendsen. “Gelukkig hebben we toen samen met Roularta en Rossel het WOW pack gelanceerd, een combinatie van sterke titels. Dat leefde wel in de markt en daaruit is onze samenwerking Magixx gegroeid.”

“Adverteerders vonden door de crisis meer en meer onze digitale platformen maar ook in print scoorden we met onze niche-titels en native aanpak goed”, licht Kristine Ooms een tipje van de sluier bij De Deeluitgeverij.

Tot slot zijn er alle events en line extensions. Over de eerste categorie kunnen we duidelijk zijn: die slaan een gat of minstens gaatje in de boekhouding van de uitgevers. Digitale events, e-commerce en boekaanbiedingen maken dat voor een stukje goed. Kristine Ooms maakt het tastbaar: “Het was even slikken toen we nét voor de dag van ons E-bike Test Event – 14 maart 2020 – alles terug mochten afbreken. Ook dit jaar kon het helaas niet doorgaan. Maar om onze adverteerders toch nog te helpen lanceerden we begin dit jaar www.Allesoverebikes.be, een topprestatie van ons team.”

Deel van de bubbel

De uitgevers onthouden dus vooral de positieve effecten die een pandemie heeft. Ze hebben zich in no time aangepast aan de nieuwe situatie en hebben in vele gevallen geen enkel nummer moeten overslaan.

Vooral het aanhalen van de band met de lezer lijkt met het oog op de toekomst een essentiële evolutie. Die was al hecht, maar werd dat de afgelopen maanden nog meer. In vele gevallen was het favoriete blad van een lezer ook deel van z’n bubbel en was er meer dan ooit sprake van een vriendschapsband. Als dat geen basis is om de komende jaren verder op te bouwen…

Lees ook: