Het einde van het jaar is traditioneel een tijd om terug te blikken, even stil te staan bij alles wat er is gebeurd en gerealiseerd. Wat laten we achter in 2019? Wat nemen we mee naar 2020? We hopen dat dit overzicht van quotes van de Magazine Media-website u daarbij zal helpen.
Het Magazine Media en WE MEDIA Team wenst u een prachtig, vreugdevol en mooi 2020!
Schrijf u in op onze nieuwsbrief en mis in 2020 geen enkele interessante uitspraak meer!
Welke wijsheden deelden onze columnisten in 2019 met u?
“Wat is tegenwoordig het belangrijkste kenmerk van een mediaplanner? Stoutmoedigheid.” Vanessa Sanctorum, Strategy Director, Havas Media
“Magazines zullen altijd blijven beschikken over die unieke USP: kwalitatieve momenten bezorgen aan hun geliefd leespubliek.” Max Brouns
“Positionering, respect, expertise, uitstraling, … Om hun doelstelling te halen, laten de internetreuzen de persen draaien. In het tijdperk van de dematerialisatie en de opkomst van een generatie die gebruik boven bezit verkiest.” Vanessa Sanctorum, Strategy Director, Havas Media
“Maar hoe creëer je die kwalitatieve content ondanks de dalende inkomsten vanuit de adverteerders? Met een paywall! Je kan deels de dalende reclame-inkomsten compenseren en je krijgt als magazine meer financiële slagkracht om interessante en kwalitatieve content te produceren.” Sam De Win, Creative Director, Prophets
“Worden magazines an sich niet meer en meer luxueuze producten? Niet alleen door de bijhoudfunctie, ook door de inhoud en de vorm, en door het aantal pagina’s (Geweldig toch, die Feeling Wonen?)” Bart Lombaerts, Spyke
De Belgische magazine- en media-experts lieten ook van zich horen in 2019:
“Kwaliteit is duidelijk opnieuw een hot topic bij de adverteerder. Hij wil niet enkel reach, hij wil bovenal de juiste context. Hier zijn magazine media natuurlijk in het voordeel. Hun kwaliteit staat als een paal boven water.” Marijke Haccour, Zigt Media
“Magazines hebben intussen voldoende aangetoond dat reclameruimte erin nemen resultaat oplevert.” Luc Gueury, Print & Cinema Director bij Space
“Ik heb gekozen voor een magazineregie omdat er een goede database is. We weten wie er achter de content zit, wie die consumeert, en zo kunnen we 360°-oplossingen aanbieden. Er valt hier nog veel te realiseren.” Lara Chammah, Programmatic Expert, Roularta Media
“Je moet de specificiteit van je media kennen, zo kun je veel problemen vermijden. Ik wil erbij zeggen dat de relaties tussen iedereen heel constructief geworden zijn.” Edmond Arnoys, Print Planning Ad Operations Manager, IPM
“We zijn ervan overtuigd dat het mogelijk is om online content beter te monetiseren. Je moet ervoor zorgen dat het voor je lezer super eenvoudig is om te betalen.” Thierry Hottat, Marketing Manager Advertising bij Produpress
“We zijn natuurlijk niet blind voor de dalende markt. Daar proberen we creatief mee om te gaan door bv. krantenwinkels zich te laten engageren om door te leveren aan de andere punten. De omzetgroei van die winkels bewijst dat het loont.” Steve Desmet, Sales Manager Losse Verkoop, DPG Media
Evenals de Belgische experts op het gebied van reclame en marketing:
“Niets zo lullig als een promo krijgen voor schoenen die niet meer in je maat beschikbaar zijn, een vrouw die als man wordt aangesproken of telkens dezelfde adres- of betalingsgegevens moeten ingeven.” Pieter Baert, Innovation Lead, bpost Future Lab
“Jonge creatieven zijn als Zwitserse zakmessen. Omdat ze creatief moeten zijn, maar ook designer, fotograaf en community manager. Echte manusjes-van-alles zijn het.” Isabelle Hubinon, Helha
“Het kan het begin zijn van een geweldig verhaal. Print is statisch, maar is daardoor ook minder intrusief dan digital. Het is een gelegenheid om je beknopt, maar toch krachtig tot de mensen te richten. Daarvan ben ik overtuigd.” Antoinette Ribas, Art Director, DDB
“Deze generatie [GenZ] is opgegroeid met vloggers en vindt mensen belangrijker dan merken. Ervaringen zijn belangrijker dan product experiences.” Joeri Van den Bergh, Managing Partner InSites Consulting
“Influencers die de ene week een product van merk x en een week later hetzelfde product van merk y promoten, daar word ik niet warm van. Natuurlijk werkt dat niet. De markt moet in dat opzicht nog groeien.” Ludovic Lenaerts, Head of Influencer Marketing van DPG Media
“Het idee en de uitvoering zullen altijd primeren. Of het nu gaat om een klassieke krantenadvertentie of een complexe technologische innovatie: werk dat gebaseerd is op een sterk idee dat nieuw is en relevant voor de adverteerder én prachtig uitgevoerd werd, zal beloond worden.” Michiel Baeten, mortierbrigade, jurylid Eurobest
En zoals altijd was er op onze website ook voldoende aandacht voor internationale uitspraken:
“I guess the three biggest areas we’ll be watching 2019 are : i) voice; ii) AI; and, iii) blockchain.” (“Ik ga ervan uit dat de drie belangrijkste domeinen voor 2019 voice, AI en blockchain zijn.”) James Hewes, CEO of FIPP
Marketeers moeten beginnen denken over “een wereld zonder advertenties”, volgens Marc Pritchard, chief brand officer P&G
“Vanuit een bureauperspectief moeten we niet te beperkt kijken naar een kanaal in een silo. Voor elke adverteerder werken consumentenmagazines in een communicatiesysteem en vanuit die view moeten we campagnes plannen. In deze context is de primaire reden om in magazines te investeren zelden bereik of schaal.” Jamie Higginson, Director, Mediacom
Zowel de groep Generatie Z (18 tot 24) als de leeftijdsgroep tot 35 jaar zijn het afgelopen jaar meer via de printkanalen gaan lezen. De toename is hoger dan bij mensen in andere leeftijdscategorieën. De verwachte verschuiving naar digitaal lezen bij jongeren blijft dus uit en er is eerder sprake van een omkering richting print. Rethink Ink – Wardour
Terwijl offline meer dan twee derde (71%) van de effectiviteit bepaalt, hebben adverteerders nog nooit zoveel in digitale media geïnvesteerd als vandaag (41%). Er is dus een gat van maar liefst 12% tussen de gepercipieerde effectiviteit en het aandeel van de bestedingen. CSA