Hoe betrouwbaar was de kristallen bol in 2019? En wat zijn de voorspellingen 2020? (CommPass)

CommPass deelnemers

[via mediaspecs] Met 2020 hebben we een horizon bereikt, maar zijn eerdere mediavoorspellingen blijvend gebleken? En hoe zit het met de verwachtingen voor 2020?

Lees ook: Het jaar 2019 in quotes van Magazine Media

Tijdens de CommPass-sessie van 14 januari werden onder leiding van moderator Danny Devriendt (IPG Mediabrands) de kristallen bollen bovengehaald door Chris Van Roey (UBA) voor de adverteerders, door Sylvie Irzi (UMA) voor de mediabureaus, door Karen Corrigan (ACC) voor de communicatiebureaus, en door François le Hodey (IPM) voor de media.

Flashback naar een jaar geleden: de voorspellingen voor 2019

Als eerste stap van de avond evalueerde Danny Devriendt de pronostieken die in 2019 tijdens de eerste editie van The Year Ahead werden gemaakt. Wat zou 2019 volgens de toenmalige opinies in petto hebben gehad?

  1. Een grote doorbraak voor voice-technologie. “Iedereen heeft erover gehoord, een aantal mensen hebben het in hun auto en in hun huiskamer, maar op de business zelf is er nog weinig van te zien”, aldus Danny Devriendt.
  2. Video: “Het kan niet meer weggecijferd worden uit ons marketing- en communicatieverhaal, zowel op vlak van content als advertising.”
  3. Burgerbewegingen: “Als we kijken naar de actualiteit van het voorbije jaar, dan is ook die voorspelling vrij raak, hoewel die burgerbewegingen erg weinig invloed hadden op onze marketing en media business, op enkele uitschieters na.”
  4. Personalisatie van boodschappen: “Personalisatie is niet meer uit ons leven weg te denken, zowel negatief als positief. De juryleden van MM, PUB en MediaSpecs hebben deze trend unaniem naar voren geschoven als beste voorspelling van 2019.”

Voorspellingen voor 2020

François le Hodey: “Mijn grote frustratie is dat men er maar niet in slaagt om goed gebruik te maken van het publiek dat we voor de adverteerders hebben. Daarom moeten we ‘de media’ als merk extra in de verf zetten bij adverteerders. Onze lokale media zijn een sterk product waarvan we bureaus en adverteerders kunnen overtuigen.”

Lees alle voorspellingen 2020 hier op MediaSpecs

Lees ook: