Hoe overleven media in de relatie-economie?

Audience Relationship Funnel

Geef je klanten veel redenen om regelmatig, dagelijks of wekelijks, terug te keren naar je site. Verras ze en help ze om hun leven gemakkelijker en meer fun te maken. Anticipeer en los vervelende kleine problemen voor ze op. Voed hun passies. Dat is de formule voor een succesvolle paywallstrategie, belangrijker dan ooit voor uitgevers én adverteerders in de ‘relationship economy’, de relatie-economie.

Gerelateerde content: Is contextual targeting de oplossing voor het veranderende privacy-landschap?

De grote kracht van magazines

De relatie met de lezer is altijd een grote kracht geweest van magazines, maar bij het optuigen van een goede paywallstrategie is deze cruciaal, concludeert het nieuwe FIPP-rapport ‘Paywalls – How to start your subscription strategy’. Die band tussen lezer en magazine ontstaat door het constant leveren van hoge kwaliteit en van betrouwbare en relevante content, maar ook producten, reclame en diensten. Daardoor creëren magazinemerken betrokkenheid (engagement), klanttevredenheid en waarde.

Audience Relationship FunnelDrie succesfactoren

Er zijn 3 componenten die succes in de relatie-economie bepalen:

  • Data en tools om je meest loyale klanten te identificeren
  • Klantfocus in de organisatie: luisteren met empathie om je klanten beter te kennen en een 360 graden beeld te vormen
  • Waardevolle relaties bouwen door elke gebruiker op zijn wenken te bedienen.

Bedrijven als The Washington Post, The New York Times en de Financial Times zijn de grote voorbeelden die het rapport aanhaalt.

Customer experience

Alles draait om CX, customer experience, en daarbij speelt data een centrale rol. Veel magazineuitgevers beschikken over een robuuste database van hun lezers. De gegevens zijn geoogst uit een veelheid van bronnen, zoals contentregistratie, customer service, e-commerce, wedstrijden en reclame van derden. Dat geeft hen een sterk uitgangspunt om een succesvolle relatiestrategie op te bouwen.

Grafiek: Customer Experience per mediumtype

graph - magazines deliver more positive ad experience

De data is de start van waardevolle inzichten in het gedrag, de behoeften en de wensen van lezers. Een goede relatiestrategie vereist een diepgaand begrip van elke gebruiker en een sterke klantgerichte discipline in de hele organisatie. Data-analyse helpt om lezers langer vast te houden en te engageren. Dat leidt tot grotere loyaliteit en uiteindelijk tot de bereidheid om voor een abonnement of lidmaatschap en voor producten te betalen.

Grote uitdaging van uitgevers

Een advies van Mather Economics in het rapport is om ook te kijken naar de kranten, die de afgelopen decennia onder grote druk veel nieuwe wegen bewandeld hebben. Er zijn inmiddels veel case studies en onderzoeken naar paywalls die magazines kunnen helpen om een meer weloverwogen lange-termijnstrategie te bepalen. Zomaar een paywall installeren, kan catastrofale gevolgen hebben.

Magazine-uitgevers moeten bijvoorbeeld wel in staat zijn om de waarde te leveren die de lezers eisen, en dat met een optimale gebruikservaring. De juiste technologie is belangrijk, maar de waardepropositie is de grote uitdaging voor uitgevers vandaag. Ze moeten dagelijks kwalitatieve content, reclame, e-commerce en entertainment voor elke gebruiker van digitale platformen en nieuwsbrieven voorzien. Dat vergt een ander model van contentgeneratie, een ander type opinieleider om traffic te genereren, data en articifial intellicence. Print magazines vertalen zich slecht naar online, aldus het rapport.

De band met adverteerders

De verwachting is dat reclame-investeringen in print blijven dalen en die trend is met de coronapandemie alleen nog maar versneld. Inkomstenstromen uit reclame hebben een grote deuk opgelopen de afgelopen maanden en zullen zich niet meer herstellen tot op het oude niveau. Dat maakt het voor uitgevers des te urgenter om een goede digitale abonnementenstrategie op te starten.

Dat betekent niet dat adverteerders helemaal buitenspel gezet worden. In een eerder artikel schreven we al dat niemand verwacht dat inkomstenstromen in de toekomst volledig van consumentenactiviteiten zullen komen. Bovendien maakt een sterke positie in de relatie-economie magazines voor adverteerders zeer interessant en relevant.

Het rapport bevat inspirerende succesverhalen en een beschrijving van de verschillende paywalls die magazine-mediabedrijven vandaag al gebruiken.

Bronnen: Whats New in Publishing, MRI Simmons

Gerelateerde artikels: