Hoe spring je er als bouwmerk uit wanneer Batibouw virtueel gaat?

Batibouw 2021 logo en data

Batibouw 2021 goes online. De grootste bouwbeurs kiest dit jaar noodgedwongen voor een andere aanpak. Benieuwd hoe bouwadverteerders daarop reageren en hoe magazines een belangrijkere rol kunnen opnemen…

Lees ook: Een jaar zonder autosalon: hoe doe je dat?

Eind februari en begin maart is voor adverteerders uit de bouw- en verbouwsector wat januari is voor de auto-adverteerders. In tegenstelling tot het Autosalon dat dit jaar niet plaatsvond wegens de coronacrisis, gaat Batibouw, de belangrijkste beurs voor bouwers en verbouwers, wel door, al is het een virtuele editie geworden. Organisator Fisa biedt van zaterdag 27 februari tot en met zondag 7 maart bezoekers een online platform aan met 200 exposanten. Er worden 150.000 bezoekers verwacht.

Hoewel er online heel wat productinformatie, foto’s, video’s en prijzen te vinden zijn en de bezoeker via een chatbot geleid wordt naar de bedrijven en producten waar hij interesse in heeft, is deze ervaring niet te vergelijken met een ‘echt’ salon. Daar kunnen individuele chatsessies en live video calls met vertegenwoordigers van elke exposant weinig aan verhelpen.

Bekendste en grootste bouwbeurs

Dat betekent gelukkig niet dat alle adverteerders wegblijven. Reynaers Aluminium is bijvoorbeeld wel aanwezig. “Van alle verschillende beursinitiatieven die gelanceerd zijn de voorbije maanden, schreven we ons enkel in voor Batibouw 2021 Virtual Edition”, aldus Stephanie Gross, marketing & communication manager Belux bij Reynaers Aluminium. “Het is nog altijd de bekendste en grootste bouwbeurs en we konden ons wel vinden in hun lead generation aanpak. Onze voornaamste doelstelling is namelijk bouwers en verbouwers in contact brengen met onze dealers en ze naar hun showrooms leiden. Onze deelname aan Batibouw past in een grotere campagne die bestaat uit een uitgebreid online luik en een stukje magazines.”

Extra visibiliteit via print

‘Een grotere campagne’. Het hoge woord is gevallen. Waar grotere ‘bouwmerken’ al jaren Batibouw als centrale draaischijf in een bredere aanpak gebruiken, zetten steeds meer bedrijven dit jaar die stap. Kwestie van de awareness voldoende te behouden en de klassieke promoties via genoeg wegen bekend te maken.

Naast online zijn een evident extra kanaal de bouwbladen. Sinds de overname van het tweetalige magazine ‘Ik ga Bouwen’ in 2020 is DPG Media de enige die specifieke expertise heeft in de bouw- en verbouwsector. In zijn portfolio zit ook nog de gespecialiseerde website Livios.be. DPG Media is dan ook bezig om de twee merken onder de business unit ‘Livios’ te brengen om aldus een sterk online aanbod uit te bouwen.

Traditioneel geeft Ik ga bouwen in februari dankzij Batibouw zijn belangrijkste nummer van het jaar uit. Dat telt dit keer respectievelijk 204 pagina’s (NL) en 212 pagina’s (FR). Op het programma stonden 60 trends en nieuwigheden. Naast de special bij DPG Media speelt ook Roularta in op Batibouw met een speciaal dossier ‘Bouwen en Verbouwen’ bij Knack Extra, die op 24 februari verscheen.

Het evenwicht tussen print en online

Geen toeval dus dat Reynaers Aluminium samen met onder meer Facq, Wienerberger en X²O in het Batibouwnummer van Ik ga bouwen investeerde. “We hebben extra ingezet op naamsbekendheid, omdat we dit jaar als merk wat minder visibiliteit hebben vanwege de annulering van de fysieke beurs”, zegt Stephanie Gross. “Via onze gatefold advertentie in Ik ga bouwen proberen we dit te verhogen. In de advertentie sporen we de lezer aan om een gratis inspiratieboek te downloaden en de Batibouw voorwaarden te ontdekken. Daar kunnen we dan weer aan lead generation doen.”

Daarnaast focust Reynaers Aluminium sterk op online kanalen, ook weer voor lead generation. Benieuwd welke andere merken voor deze mix opteren… Of hoe ze het ontbreken van een ‘echt’ Batibouw opvangen… Het antwoord vindt u in de magazines, websites en andere media van eind februari tot pakweg midden maart…

Gerelateerde artikels: