Met de kerstaankopen in het vooruitzicht, gaan luxe merken steeds meer adverteren, vooral op televisie. Voor de hogere inkomensgroepen blijken echter juist digitale media en magazines de bron van inspiratie en onderzoek voor luxe producten. De zogenaamde ‘luxe shoppers’ zien ook veel minder televisiereclame (-12%) dan anderen.
Uit recent onderzoek onder Amerikaanse internetgebruikers (augustus 2015) blijkt dat 63% televisiereclame had gezien in de voorgaande 30 dagen. Onder de ‘luxe shoppers’ – mensen met plannen om luxe producten aan te kopen – was dat echter aanzienlijk minder, slechts 51%. Dat reclame minder gezien wordt door luxe shoppers geldt ook voor andere media (zie grafiek), maar veel minder sterk.
Juist de mensen die meer luxe producten kopen, de hogere inkomens, blijken televisie ook minder te gebruiken. Als het gaat om inspiratie en productonderzoek voor luxe merken, staan digitale media bovenaan (63%), gevolgd door aanbevelingen van derden en magazines (45%), zo toont een ander onderzoek van begin 2015 aan.
Bron: eMarketer