Tom Vander Sande: “Voor veel merken zijn wij het belangrijkste medium om hun doelpubliek te bereiken”

Tom Vander Sande, hoofdredacteur Motoren en Toerisme

Sinds 2 jaar maakt nichemagazine Motoren en Toerisme deel uit van De Deeluitgeverij en dat heeft het magazine helemaal geen windeieren gelegd. Tom Vander Sande, hoofdredacteur van het magazine, vertelt waarom passie en job ook hand in hand kunnen gaan.

Lees ook: Hoofdredacteur aan het woord: Jean-Luc Cambier (Moustique)

Vanwaar uw passie voor magazines?

Tom Vander Sande: “Tijdens mijn studententijd vond ik het altijd al leuker om met de motorfiets naar Leuven te rijden in plaats van de trein te nemen. Toen ik mijn master in journalistiek in 2003 behaald, las ik af en toe een nieuwe editie van Motoren en Toerisme. Ik zag een advertentie staan dat ze op zoek waren naar nieuwe redacteurs en kon niet anders dan meteen reageren. Enkele maanden later had ik mijn droomjob te pakken. Want vergis je niet, wat wij doen is echt een droomjob. Wij worden betaald om te reizen en om motoren te testen, twee passies die ik al van kinds af aan heb. Ondertussen ben ik al 18 jaar aan de slag in de motorwereld. Ik ben ook een tijd aan de slag geweest voor andere magazines, maar ben uiteindelijk terug binnengerold bij Motoren en Toerisme waar ik sinds drie jaar hoofdredacteur ben.”

Terug naar het magazine zelf. Hoe goed heeft Motoren en Toerisme de coronacrisis tot nu toe overleefd?

“Terwijl de autosector daalde met 25%, noteerden motoren een groei met 1%. Het is dan ook één van de veiligste activiteiten. Alleen op de motor zitten brengt het besmettingsrisico terug naar nul (lacht). Die stabiliteit reflecteerde zich ook in ons magazine. Onze website kende een stabiele groei, maar ook onze magazines bleven goed verkopen door het openblijven van de krantenwinkels, een essentiële winkel. De uitbraak van het virus en het reisverbod leidden ertoe dat we als magazine België gingen herontdekken. We stippelden nieuwe routes uit en wijdden in elk nummer meerdere artikels aan routes in eigen land. Onze lezers konden dat echt appreciëren en hun interesse bleef, niets zo vervelend dan lezen over exotische reizen als iedereen vastzit.”

Achter dit magazine zit de kracht van een hele community. Hoe belangrijk is deze community?

“We hebben een hele direct lijn met ons publiek, dus in onze missie is onze community heel belangrijk. Bij de meeste magazines heb je abonnees, maar bij ons is dat meer een club. Mensen zeggen echt ‘ik zit in de club van Motoren en Toerisme’, het is iets dat sterk leeft. Dat komt omdat we ook een heel sterke band hebben met hen. Wanneer we bijvoorbeeld routes uitstippelen, nemen we telkens foto’s die we in het blad publiceren. Als motorrijders die route dan rijden, dan herkennen ze dat omdat ze weten dat wij daar ook zijn geweest. Maar omgekeerd werkt dat ook. Wij krijgen regelmatig reisreportages toegestuurd samen met enkele foto’s. Het lukt niet altijd, maar af en toe proberen we daar wel iets mee te doen.”

Motoren en Toerisme treedt ook op als facilitator tussen de community en merken.

“Dat klopt, voor veel merken zijn wij het belangrijkste medium om hun doelpubliek te bereiken. Zo stellen we nieuwe modellen voor en schrijven we artikels waarin we bepaalde zaken vergelijken. We proberen de band tussen merken en onze community zo nauw mogelijk te maken, maar natuurlijk kunnen we niet met maar 1 reisorganisatie en met 1 merk samenwerken. De rol van facilitator is al bij al niet zo eenvoudig. Daarom proberen we meerdere merken hun plek te geven. Zo organiseren we elk jaar een circuitdag waar merken hun nieuwste motorfiets te beschikking stellen voor testritjes. Helaas viel dit event vorig jaar in het water.”

Wat is de verhouding tussen online en offline?

“Het evenwicht tussen online en offline is niet altijd eenvoudig, daarom hebben we de focus wat moeten verleggen. Op de website brengen we zoveel mogelijk dagelijks nieuws en berichten over nieuwe producten. Het is ook de plek waar onze leden al hun routes kunnen downloaden, de nodige praktische informatie kunnen terug vinden en onze digitale catalogus, de tegenhanger van de printversie en deels de ruggengraat van de website, kunnen raadplegen. Voor ons magazine ligt dat anders. Met een oplage van 13.000 stuks per nummer – we hebben ongeveer 8 nummers per jaar – zorgen we ervoor dat in de papieren versie de nadruk ligt op lange en luxeuze artikels van soms wel 14 pagina’s. Dat zijn dan vaak reisverhalen met veel fotomateriaal. Naast de website en het magazine hebben we ook een jaarlijkse catalogus met alle informatie over elke beschikbare motor in België. Maar al bij al is het een kwestie van de juiste balans te zoeken tussen online en offline.”

Als afsluiter: hoe ziet de toekomst van magazines er volgens u uit?

“De heel nabije toekomst is nog onduidelijk en als je naar de cijfers kijkt, dan komen er zeker nog dingen op ons af. Toch zie ik het positief in. Als nichemagazine zien we hoe graag mensen hun hobby blijven uitoefenen en hoe belangrijk wij daar in blijven. Verder valt het mij ook op dat mensen naast het alomtegenwoordige digitale ook wat meer teruggrijpen naar papier. De smartphone wordt te dominant. Lezers hebben graag iets authentieks in handen en mensen zoeken net als uitgevers naar een balans tussen digitaal en print. Voor mij is er dus zeker nog een bestaansreden voor magazines.”

Tom Vander Sande, hoofdredacteur Motoren en Toerisme Tom Vander Sande, hoofdredacteur

Lees ook: