Inspirerende innovatie? Die vind je bij magazinemerken

View on Time Out Market Lisboa

Het mooiste aan magazines in deze tijd is dat ze bruisen van de creativiteit en bol staan van de innovatie. De focus ligt bij veel merken minder op het massabereik en meer op het engagement van hun publiek. En daarvoor trekken de uitgevers alles uit de kast! Ter inspiratie een greep uit recente, niet zo voor de hand liggende initiatieven uit de hele wereld.

Marie Claire Edit

Het Franse magazinemerk lanceerde in het Verenigd Koninkrijk onlangs een eigen retailwebsite. Marie Claire-lezers kunnen op deze ene plek bij een hele reeks retailers tegelijk shoppen en in een moeite door de trends van moderedacteuren volgen. Doel is om meer e-commerce en affiliate marketingmogelijkheden te creëren voor Marie Claire, maar de site biedt ook native advertising-formats aan. Marie Claire Edit werkt samen met grote Britse retailpartners als Selfridges en Topshop, maar ook met Gucci, Prada en zelfs Net-a-Porter. Meer info hier

Screenshot Marie Claire Edit

Vogue Business

Condé Nast heeft een interessante manier gevonden om de enorme autoriteit van Vogue op het gebied van mode te gelde te maken. Vogue Business is een online B2B-titel die zich op modeprofessionals richt. En waarom ook niet? Als je geloofwaardigheid zo groot is, is de stap van consumenten naar professionals logisch. Vogue Business is in eerste instantie als een nieuwsbrief in de markt gezet en wordt voorlopig gratis aangeboden. De bedoeling is om later in het jaar over te gaan naar betaalde content. Meer info hier

Good Housekeeping Wellness Lab

Het magazinemerk Good Housekeeping van uitgever Hearst is een instituut in de Amerikaanse en Britse samenleving als het gaat om het huishouden. Het bijbehorende Good Housekeeping Institute test al producten sinds 1924 en hun goedkeuring telt zwaar. Niet nieuw dus, behalve dat er nu een Wellness Lab gestart is. Hier kunnen producten getest worden die in de breedste zin met gezond leven te maken hebben. Zoals yogamatten, die ze naar gebruikers sturen om ze in het echte leven te testen. Meer info hier

Time Out Market, Garden & Gun Club, Muchies Food Hall

Steeds meer magazinemerken organiseren events. Dat kan variëren van de live versie van het magazine (zoals Libelle Winterfair en Goed Gevoel-dag) tot een eenmalige samenwerking met een adverteerder. De volgende stap is een langdurige aanwezigheid van magazinemerken in het straatbeeld, zoals de Time Out Market in Lissabon (sinds 2014) waarvan er dit jaar nog vijf op andere locaties geopend worden. Dit is het ultieme contactmoment tussen magazine en lezer, waar een dieper engagement ontstaat. Een ander voorbeeld is de Garden & Gun Club (april 2018), een extensie van het Garden & Gun magazine in Atlanta: “a premier cocktail and social establishment that brings the defining Southern lifestyle brand to life”. En deze maand opent Vice Media’s Munchies zijn eigen Munchies Food Hall, volgens de uitgever niet alleen een belangrijke nieuwe inkomstenstroom, maar ook een manier om het merk bredere zichtbaarheid te geven. Meer info hier

View on Time Out Market Lisboa

Testkeukens

Magazines die met recepten werken, moeten deze testen. Vandaar de testkeukens. Nieuw is dat ook deze vaker ingezet worden om inkomsten te genereren. Door ze te verhuren als event locaties en productlanceringen bijvoorbeeld. Door ze te gebruiken voor video-opnames van eigen how-to video’s, maar ook voor adverteerders. Zo lanceerde Taste of Home magazine in de eigen testkeuken in Milwaukee onlangs een eigen koffiemerk (Taste of Home Roast) dat rechtstreeks aan consumenten verkocht wordt. Bon Appétit produceert dan weer alle video content in zijn keuken in het One World Trade Center. Meer info hier

Live journalistiek (à la Pop-Up)

We schreven hier al eerder over Pop-Up Magazine dat al sinds 2009 bestaat uit live journalistieke optredens. In België en Nederland zagen we dit enige tijd geleden in beperkte vorm terug via Facebook Live (bv. Flair op het strand). Deze vorm van magazine maken lijkt nu echt aan te slaan en dat is niet zo verwonderlijk in onze ervaringseconomie. Inmiddels is er Live Magazine in Parijs, Diario Vivo in Spanje en Zetland Live in Denemarken. Wij zien een Knack Live en een Humo Live ook wel zitten. Meer info hier

Lees ook: