Jacques Sys (Sport/Voetbalmagazine): “Wij belichten wat overblijft als het licht in het stadion is gedoofd”

De hoofdredacteur is de olie die het radarwerk van een magazine doet draaien. Een mooi voorbeeld daarvan is Jacques Sys, hoofdredacteur van Sport/Voetbalmagazine. Verrassend: hij is dezer dagen niet op het EK Voetbal te vinden…

Lees ook: Jong geleerd is oud gedaan! Waar zijn de jongerenmagazines in België?

Van hoofdredacteurs wordt gezegd dat ze passioneel, tot zelfs maniakaal met hun vak bezig zijn. Indien Jacques Sys het archetype van een hoofdredacteur is, klopt deze uitspraak zonder twijfel. De hoofdredacteur van Sport/Voetbalmagazine is de pensioengerechtelijke leeftijd al enkele jaren voorbij, maar zit nog elke dag aan z’n bureau op de redactie in Evere.

Van een hoofdredacteur van een sport- en voetbalblad zou je verwachten dat hij tijdens een groot voetbaltoernooi de actie vanuit de tribune volgt, maar bij Sys is dat niet het geval. “Het laatste toernooi dat ik ter plaatse gevolgd heb, was het EK in Polen en Oekraïne in 2012”, klinkt het.

Als hoofdredacteur ben je best op het thuisfront. Steeds moeilijker wordt het om in dat soort toernooien ter plaatse het verschil te maken. Je geraakt immers niet meer bij de spelers en als het lukt krijg je slechts een paar minuten. Van de andere kant verplicht je dat om naar andere invalshoeken te zoeken.”

Actualiteit niet uit het oog verliezen

Impliciet geeft Jacques Sys zo mee waarin Sport/Voetbalmagazine verschilt van de sportpagina’s die heel wat kranten hebben. “Wij kijken verder dan de waan van de dag”, zegt Sys. “Als iedereen naar rechts kijkt, moeten wij niet bang zijn om naar links te kijken. Dat uit zich in diepgravende interviews, in duiding, in achtergronden. Wat wij doen is belichten wat er overblijft als de lichten in het stadion zijn gedoofd.”

Die houding houdt echter ook een risico in, meer bepaald dat de actualiteit uit het oog verloren wordt. Dat zou de lezer niet appreciëren. En dat beseft ook Jacques Sys: “De actualiteit is voor ons altijd de kapstok waaraan we onze stukken ophangen.”

Hele carrière in de weekbladjournalistiek

Jacques Sys werkt al meer dan 45 jaar voor het sportmagazine dat toen nog als Sport 70 door het leven ging en door Uitgeverij Hoste (de voorloper van De Persgroep en DPG Media) werd uitgegeven. Dat betekent een hele carrière in de weekbladjournalistiek. Bewust was het niet, tot zijn grote voldoening des te meer. “Ik vind de dagbladpers heel boeiend”, zegt Sys. “Maar een weekblad bied je de ruimte voor afstand, voor nuance.

Daarnaast is er de interessante evolutie die de media doormaakten. Kranten gingen hun actualiteit op internet brengen en evolueerden met hun printproduct naar een weekblad. Dat brengt voor ons natuurlijk uitdagingen met zich mee. We mogen ons niet laten verleiden om een maandblad te worden. Daar waak ik over.”

“Je mag niet tijdloos worden”, herhaalt Sys het belang van een link met de actualiteit.

“Een middel om aan journalistiek te doen”

Het is ongetwijfeld zijn duidelijke visie die ervoor gezorgd heeft dat hij al zo lang (sinds ’94) op de stoel van hoofdredacteur zit. Hij voelt zich duidelijk goed bij Roularta. “Ze laten je werken en als het moet zijn er korte lijnen met de directie”, klinkt het.

Dat is belangrijk voor hem. Je voelt dat Jacques Sys niet enkel een sportfan, maar bovenal een bladenman is. “Een blad maken is het mooiste dat er is”, zegt hij. “En zeker een sportmagazine. Al moet je wel opletten. Nogal wat mensen worden journalist om bij de sport te horen, terwijl sport voor mij een middel is om aan journalistiek te doen.”

“Concentreren op wat we beste kunnen”

In die zowat 27 jaar hoofdredacteurschap is er natuurlijk gigantisch veel veranderd. Met de komst van internet ongetwijfeld als belangrijkste momentum. Ook Sport/Voetbalmagazine zet sinds een aantal jaren meer in op nieuws via internet. “Onze impact groeit geleidelijk aan”, klinkt het. “Het is voor ons een belangrijk extra kanaal. Waar we in het magazine de achtergrond brengen, kunnen we op de site nieuws en opinies delen.”

Uitgroeien tot een mediamerk dat op vele fronten actief is, doet Sport/Voetbalmagazine minder. Zo heeft het geen eigen events of fysieke ontmoetingen met de lezers, al organiseerde het vroeger wel de award van Profvoetballer van het Jaar.

We hebben geleerd ons te concentreren op wat we het beste kunnen. En dat loont.” Sport/Voetbalmagazine is er inderdaad in geslaagd een trouw leespubliek op te bouwen en te behouden. “Dat danken we aan het feit dat we kwaliteit brengen en een ziel hebben en dat ook uitstralen”, besluit Jacques Sys met de ingrediënten voor het succes.

Jacques Sys, hoofdredacteur van Sport/Voetbalmagazine