Kantar onderzoek: ‘Fake news’ is goed nieuws voor vertrouwen in traditionele media

Graph Trust in news sources used

De reputatie van traditionele media, met name print en broadcast, is ongewijzigd sterk in deze tijd van ‘fake news’-ongerustheid bij consumenten. Sociale media en digital-only nieuwsplatformen hebben echter te maken met grote imagoschade. Dit concludeert onderzoeksbureau Kantar uit hun onderzoek “Trust in News” in vier grote landen (o.a. Verenigd Koninkrijk en Frankrijk). Print magazines krijgen het hoogste vertrouwen van alle media; sociale media en messagings apps staan onderaan.


Nieuwsmedia, waaronder magazines, hebben te maken met een nieuw soort publiek, dat beter geïnformeerd is, daardoor niet meer zomaar alles gelooft en deelt en regelmatig zelf feiten checkt (meer dan 75% geeft aan dat weleens gedaan te hebben). Ze vinden goede journalistiek belangrijk, maar zijn ook sceptisch of het zijn rol wel voldoende vervult.

Enkele conclusies uit de Kantar-studie:

  • 39% gebruikt meer nieuwsbronnen dan een jaar geleden
  • 72% vindt print magazine de meest betrouwbare bron
  • 78% blijft online op de hoogte van nieuws
  • 41% vertrouwt sociale media minder dan een jaar geleden
  • 61% maakt zich zorgen dat nieuwsmedia politici en zakelijk leiders onvoldoende rekenschap vragen
  • 40% van sociale media-gebruikers bekijkt ook andere nieuwsbronnen
  • 42% van 18-34jarigen betaalde afgelopen jaar voor nieuws (tegenover 22% van 35+)
  • 73% gelooft dat accuraatheid in journalistiek noodzaak is voor een gezonde democratie
  • 56% gelooft dat wat ze lezen meestal wel waar is en niet ‘fake’

De reputatie-dip in 2017 heeft zich vooral doen voelen bij sociale media en digital only-bedrijven, terwijl de reputaties van traditionele mediabedrijven weerbarstiger bleken. Print magazines zagen een verminderd vertrouwen bij 23% van het publiek wereldwijd, maar tegelijkertijd eenzelfde stijging bij een ander deel van het publiek. Per saldo dus ongewijzigd. Kranten op papier zagen de daling met 23% niet helemaal gecompenseerd (+17%).

De belangstelling voor nieuws groeit alleen nog maar, zo blijkt uit het Kantar-onderzoek, ook en zelfs met name bij de jongere doelgroepen (18-34 jr). Deze raken bovendien steeds meer gewend aan betaalde abonnementen voor diensten, zoals Netflix en Spotify, waardoor betalen voor nieuwsservices hen minder vreemd is dan oudere lezers. Dat is goed nieuws voor mediabedrijven.

Eric Salama, CEO van Kantar benadrukt dat traditionele media nu voor de uitdaging staan om het vertrouwen en de getoonde loyaliteit van het publiek te benutten:

“Traditional news media have largely rebutted the “fake news” accusations and continue to enjoy high levels of trust among news audiences. The challenge now is for those companies to monetise that loyalty.”

Bron: Kantar

* Over het Trust in News-onderzoek: Kantar interviewde 8.000 mensen in de United States, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Brazilie over hun attitudes ten aanzien van nieuwsverslaggeving over politiek en verkiezingen. 

Nog meer interessant mediaonderzoek: