Kwaliteit van nieuwssites is belangrijker voor merkveiligheid dan de content

Een nieuwe Britse studie concludeert dat slecht nieuws en ‘intense content’ op kwalitatieve contentwebsites de geadverteerde merken niet schaadt. Hoewel lezers wel emotioneel reageren op de content zelf, dragen zij eventuele negatieve emoties niet over op advertenties.

Lees ook: Blockchain en media: waar staan we in 2021?

Volgens de onderzoekers van Reach Solutions zou de merkveiligheid dus niet in gevaar komen wanneer advertenties naast negatieve nieuwsberichten staan onder voorwaarde dat de website zelf wél een positief imago heeft bij de lezer. In het onderzoek bleek dat hetzelfde verhaal op minder kwalitatieve websites de attitude ten aanzien van de merken wél beïnvloedde.

Kwalitatieve en betrouwbare mediamerken

Dat zou te maken hebben met de beleving van de website zelf. 73% van de ondervraagden geeft namelijk aan onbetrouwbare content te verwachten op sociale media sites en 43% op ‘user generated’ video sites. Voor nieuwsmediamerken is dat slechts 19%.

Op de doelstellingen aankoopoverweging en aanbeveling van het merk aan anderen stegen de merken die op de kwalitatieve nieuwssite adverteerden. Hier leek helemaal geen sprake van een negatief halo-effect van de content. Mensen associëren merken die adverteren op nieuwsmediasites bovendien minstens twee keer meer met waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid dan op sociale media en UGC-videosites.

Betrouwbare nieuwssites niet blokkeren

Deze conclusies weerleggen de geldende opvattingen over onveilige context en plaatsen daarmee ook vraagtekens bij het terugtrekken van marketingbudget door adverteerders in het afgelopen coronajaar. Veel nieuwssites werden uit campagnes gehaald met het oog op merkveiligheid, terwijl zij juist stijgende bereikcijfers en hogere betrouwbaarheid registreerden.

Dit onderzoek suggereert dat adverteerders zich zeker zorgen moeten maken over waar hun advertenties verschijnen. Maar niet zozeer de inhoud van de artikelen, als wel de kwaliteit en betrouwbaarheid van de mediamerken maakt het verschil.

Bron: Mediatel

Lees ook: