Surf naar

WeMedia

La Réclame: Hoe kunnen persmedia herstellen na de crisis?

De pers doet het beter in tijden van corona, zo concluderen drie Franse experts in een uitzending van La Réclame. De oplages van veel persmedia lieten een sterke stijging zien. Het perslandschap is nog nooit zo dynamisch geweest en de media hebben nooit tevoren de banden met consumenten zo sterk aangehaald als in de afgelopen maanden!

Dinsdag 26 mei hield La Réclame (FR) zijn 10e video-uitzending (bekijk hier). Het centrale thema was de scheve verhouding tussen de toename van de nieuwsproductie (en oplages!)en de daling van advertentie-inkomsten bij uitgevers. Hiervoor liet La Réclame 3 Franse media-experts aan het woord:

  • Stéphane Bodier, directeur-generaal van de ACPM (= Belgische CIM);
  • Gaëtan Duchateau, medeoprichter en projectdirecteur van Datagif;
  • Philipp Schmidt, Chief Transformation Officer van Prisma Media en Managing Director van Prisma Media Solutions.

Zoom La Réclame Les enjeux 10

Omdat het altijd interessant en leerzaam is om over de grenzen te kijken, vatten we de conclusies en verwachtingen van deze specialisten samen.

Herontdekking van de pers

Persmerken produceerden de afgelopen tijd een veelvoud aan publicaties en initiatieven. Er is nog nooit zoveel samenwerking geweest tussen uitgevers en reclamebureaus gewerkt als in deze crisisperiode.

Vóór de lockdown lazen we de pers wel, maar deze thuisblijfperiode betekende voor velen een herontdekking. Het was een periode waarin de digitale relaties tussen persmerken en consumenten sterker werden. Extra bewijs, voor zover dat nog nodig is, dat we te maken hebben met moderne media. Sommige perstitels zagen hun digitale publiek vermenigvuldigd met een factor twee (merk op dat kiosken in Frankrijk wel meer werden getroffen door de lockdown dan de Belgische).

Kortom, deze crisis is een echte kans voor de pers gebleken, zowel voor lezers als adverteerders. Persmedia hebben zich nog maar eens geprofileerd als hét medium van geloofwaardigheid en informatie.

In deze periode blijken burgers inderdaad meer nood aan informatie dan ooit tevoren (we merken een explosie van nepnieuws op tijdens de crisis). En als de pers een rol te spelen heeft, dan is het deze.

Andere businessmodellen

De afgelopen weken heeft zich een echte transformatie voorgedaan in het zoeken naar businessmodellen om de dalende advertentie-inkomsten te compenseren. Deze was weliswaar al eerder ingezet, maar versnelde door de crisis. De ‘inventory’s’ zijn explosief toegenomen en veel media hebben hard gewerkt om steeds persoonlijkere ervaringen te kunnen bieden …

“We hebben het al luid en duidelijk geroepen, maar wanneer we afwezig zijn in communicatie, verslechtert de link met de consument en zijn we niet langer top of mind. In het kader van deze gezondheidscrisis die binnenkort een economische crisis wordt, moeten bedrijven meer dan ooit aanwezig zijn in de hoofden van mensen (tenminste, als ze zaken willen doen!).

En de nadruk zal ergens anders moeten liggen. Drie principes, Moi (ik),  Mieux (beter), plus de Sens (zinvoller) moet centraal staan ​​in alle communicatie. Dit zal merken ertoe aanzetten duurzamer te zijn en verder te gaan dan de consumptie van hun producten. Van merken wordt verwacht dat ze een ideologie overbrengen, een sociaal geweten hebben.”

Bron: La Réclame

Gerelateerde artikels:

Print Friendly, PDF & Email