Merken moeten hun content-ervaring verbeteren

Consumenten hebben maar weinig geduld met slechte content-ervaringen. Ze zijn snel afgeleid en gebruiken vaak meerdere schermen tegelijk. Voor merken betekent dit dat er een zeer beperkte foutenmarge is als ze consumenten niet willen verliezen.

Meer dan 8 op 10 digitale gebruikers haakt zeer snel af wanneer digitale content op het eerste gezicht minder aantrekkelijk of moeizaam te consumeren is. Tot deze strenge conclusie kwam Adobe na onderzoek onder meer dan 12.000 consumenten in 6 landen: US, UK, Duitsland, Frankrijk, Australië en Japan (‘The State of Content’).

Consumenten staan in het algemeen ook zeer sceptisch tegenover online content, zo blijkt uit dit onderzoek:

  • 50% vraagt zich af of negatieve commentaren verwijderd zijn
  • 49% denkt dat auteurs beloond worden om positieve reviews te schrijven
  • 48% heeft twijfels bij de onpartijdigheid van nieuwsartikelen

Maar er is ook goed nieuws: de merken waarmee consumenten al een relatie hebben, vertrouwen ze meer. Slechts 23% vertrouwt merken waarvan ze geen producten kopen. Dit verdubbelt bijna naar 43% voor merken waarvan ze wel producten kopen. Deze correlatie tussen vertrouwen en bestaande relatie is trouwens al vaak aangetoond bij magazine media. Lezers hebben meer vertrouwen in zowel redactionele als commerciële content, in print en online.

Mensen geven aan gemiddeld 5 verschillende apparaten te gebruiken en dan nog vaak meerdere tegelijk (gemiddeld 2,23 apparaten). De meeste van hen ervaren ‘multiscreen’-gebruik als iets positiefs (productief, geconnecteerd), maar bijna de helft zegt ook dat ze daarbij snel afgeleid zijn. Bijna driekwart van de respondenten staat open voor content-aanbevelingen van merken gebaseerd op eerder gedrag. Ze zijn ook bereid om informatie te delen met merken in ruil voor beter passende suggesties.

Bron: Adobe, Warc